Michiel Entrop en Karel-Jan Ende
Michiel Entrop en Karel-Jan Ende

Genomineerd voor ondernemer van het jaar 2015

Zakelijk

De Ondernemer van het Jaar verkiezing zijn weer in volle gang. Voor de 13e keer organiseert Lionsclub Son en Breugel de verkiezing van de Ondernemer van het Jaar. Er is een prijs voor de beste Ondernemer van Ekkersrijt, er is een prijs voor de Ondernemer van Son en Breugel en er is een aanmoedigingsprijs voor een veelbelovende starter. Het Thema voor 2015 is : " Grensverleggend" .

Ondernemers kunnen op vele manieren grensverleggend bezig zijn, een lokale ondernemer kan bijvoorbeeld succesvol zijn met het opstarten van een nieuwe activiteit. Dit kan een webshop zijn of het opzetten van een nieuwe activiteit naast zijn bestaande zaak. Een ondernemer op Ekkersrijt kan letterlijk grensverleggend bezig zijn, door zijn producten of diensten in een nieuw exportland aan te bieden of te verkopen. Maar ook de ZZP-er kan zijn grenzen verleggen, hij of zij kan noodgedwongen een stap zetten om een nieuwe invulling aan zijn of haar bestaan te geven.
Het Thema grensverleggend moet van toepassing zijn op de ondernemers.
Op zaterdag 16 januari 2016 vindt de verkiezing plaats in de Carnavalstent op het Kerkplein.
DeMooiSonenBreugelKrant stelt u graag aan de genomineerde voor.

Deze week Graficonnect

Graficonnect: wereldspeler in communicatieoplossingen

Het jaarthema voor de Ondernemer van het Jaar verkiezing, "grensverleggend", lijkt Graficonnect op het lijf geschreven. In letterlijke zin: het bedrijf levert oplossingen voor nationale én internationale bedrijven.
Maar vooral in figuurlijke zin. Je kunt als ondernemer een communicatieprobleem nog niet eens bedenken of Graficonnect heeft er een oplossing voor. Als je ziet hoe breed ze het woord "communicatie" toepassen, mag hun credo "Wij maken helden van MarCom professionals" best bescheiden worden genoemd.

Michiel Entrop en Karel-Jan Ende, beiden directeur en aandeelhouder, helpen met Graficonnect organisaties en bedrijven om grip te krijgen op marketing en communicatie (MarCom). Marketingcommunicatie bepaalt in grote mate het succes van een organisatie. "Campagnes worden steeds complexer; meer middelen, interactiviteit en cross-media. De boodschap moet altijd kloppen, aansluiten en elkaar versterken. Trouw aan de huisstijl, op hoge kwaliteit en met korte doorlooptijden. Om het tempo hoog te houden maakt een MarCom-afdeling inhoudelijke content graag zelf. Toch moet steeds meer specialistisch werk worden uitbesteed. En met zo veel deelprocessen, tijdlijnen en specificaties kost dat veel, vaak kostbare, tijd. Het blijkt voor veel marktspelers moeilijk om de regie hierop te houden" aldus Michiel.
Tussen die ontwikkelingen door wordt het werkveld links en rechts ingehaald door steeds weer nieuwe communicatiemiddelen en nieuwe productietechnieken. "MarCom-medewerkers hebben het gevoel achter de feiten aan te lopen en tijd te verspillen aan de talloze vragen, controles en het bijsturen van basale processen. Dat leidt af van hun primaire taken en talent in hun eigen organisatie. Zonde! Laat iedereen doen waar hij goed in is" aldus Michiel.
Welbeschouwd is Graficonnect zelf het bewijs dat die uitspraak werkt. Met slechts tien medewerkers, directie inbegrepen, kunnen ze in principe alle mogelijke organisaties en bedrijven over de hele wereld op hun wenken bedienen. Karel-Jan: "Graficonnect houdt de technische ontwikkelingen bij, vangt de risico's op en neemt alle organisatorische rompslomp uit handen. Terwijl een MarCom-afdeling de campagne en het merk bouwt, onderhouden wij de technische kant. We ondersteunen van drukwerk tot (online) opmaak en van inkoop tot webshops. Processen worden geautomatiseerd en medewerkers kunnen makkelijk meekijken en bijsturen. Zo wordt het traject overzichtelijker en kan men met de uitgespaarde kosten, nieuwe communicatietrajecten opzetten."
Aan motto's geen gebrek bij Graficonnect. Zo staat "Verbeter MarCom, verbeter omzet" hoog genoteerd.

Als architect van de communicatie scoor je toch niet met vakjargon?
Michiel glimlacht bij die prikkelende stelling. "Wij werken samen met middelgrote en grote bedrijven. Die weten precies wat dat betekent." Het stapje naar "We help MarCom Professionals to improve their performance" spreekt dan voor zich. "Succesvolle bedrijven zoals Fluke, Lekkerland en Equipe Zorgbedrijven bouwen daarom hun MarCom-afdeling op inhoudelijk en visionair talent" herneemt Michiel. "Generalisten die begrijpen wat het merk nodig heeft en richting kunnen geven aan het beleid. Die mensen worden ondersteund door partners zoals Graficonnect met een intensieve samenwerking."
Ook internationale spelers als Darling International, Tennant en Prodrive Technologies maken gebruik van hun diensten.
Michiel ondersteunt zijn verhaal met digitale hulpmiddelen op een enthousiasmerende en - uiteraard - professionele manier. Hun innovatieve platform "Yellow Cubes" wordt daarbij inzichtelijk.
Communicatieverantwoordelijke Brigit Hulsman vult Michiel aan. "Naast de verzorging van de hele productie van welk drukwerk dan ook, denken we mee met onze (internationale) klanten om te kijken waar en hoe zij hun totale marketing communicatie kunnen inkopen. We gaan een stap verder dan alleen de bekende weg. Een internationale klant met vestigingen in Amerika zou duur uit zijn als ze bijvoorbeeld hun catalogus in Europa laten drukken en verschepen. Anderzijds willen zij wel dezelfde kwaliteit en uitstraling. Met het platform Yellow Cubes van Graficonnect behoud je uniformiteit - alle bestanden komen uit dezelfde koker - en ben je flexibel m.b.t. wereldwijde productie."

Een indrukwekkend succesverhaal. Maar bestaat er ook bedrijfsondersteuning waar jullie niét goed in zijn?
Die vraag overvalt het tweetal een beetje, maar de antwoorden komen snel. Michiel: "Bij kleinere bedrijven werkt ons platform niet. Wij zijn ook géén software-ontwikkelbedrijf. En ook geen reclamebureau, al zouden die best vaker naar ons kunnen doorverwijzen als hun opdracht verder reikt dan hun eigen specialisatie."
Graficonnect op Ekkersijt in Son voorziet bij de Ondernemer van het jaar 2015 verkiezing een pittige concurrentieslag tussen de genomineerden. Opmerkelijk als je beseft dat Graficonnect, in de ontwikkelingsfase van hun eigen platform en specialisaties, wereldwijd geen concurrenten kent. "Die zijn we tenminste nog niet tegengekomen. Wel een die ons op de hielen zit".

Wie nog meer wil weten: www.graficonnect.com. En voor wie dat nog niet genoeg is: Graficonnect BV | Ekkersrijt 4502 | 5692 DM Son of T +31 (0)88 1161 702 | michiel@graficonnect.com