V.l.n.r. Isa PijnenBurg, mevrouw van Osch-Wijn, Maya Bonkoungou
V.l.n.r. Isa PijnenBurg, mevrouw van Osch-Wijn, Maya Bonkoungou Foto: Wil Feijen

Primeur voor Zonnebloem afdeling Son en Breugel

Algemeen

Son en Breugel - Maya Bonkoungou (HAVO-4) en Isa Pijnenburg (VWO-4), beiden 15 jaar, hebben in het schooljaar 2018-2019 deelgenomen aan een nieuw project. Beide leerlingen hebben hun maatschappelijke stage gevolgd bij de Zonnebloem afdeling Son en Breugel. Ze werden begeleid door één van de vrijwilligers van de Zonnebloem en werden gekoppeld aan een gast, een inwoner van Son en Breugel. Een project dat in het komende schooljaar hoogstwaarschijnlijk een vervolg krijgt.

Redacteur: Emmy Grit
Fotograaf: Wil Feijen

Concrete plannen
Initiatiefneemster en oprichtster van het project is Lea Gulikers, docent Frans bij het Eckartcollege. "Ik wilde graag eenzame mensen in contact brengen met leerlingen van onze school. Helaas was dat niet zo gemakkelijk", vertelt Lea. "Van een bevriend huisarts kreeg ik de tip om contact te leggen met de Zonnebloem. Zij zijn op zoek naar nieuwe vrijwilligers en zijn blij met jonge mensen binnen de organisatie." Lea heeft vervolgens contact gezocht met Zonnebloem afdeling Eindhoven, afdeling Nuenen en afdeling Son en Breugel. "Uiteindelijk zijn er alleen met de Zonnebloem Son en Breugel concrete plannen voor samenwerking gerealiseerd", geeft Lea aan.

Studenten
De vrijwilligers hebben een aantal gasten benaderd. "We hebben gekeken naar de gemeenschappelijke interesses. De gasten die enthousiast reageerden werden gekoppeld aan een student. De studenten hebben gedurende een aantal weken één à twee uur per week de gasten bezocht", vertelt Angeline Wijns, begeleider en vrijwilliger van Zonnebloem afdeling Son en Breugel. "De ene keer voor een praatje, de andere keer om samen een spelletje te spelen", vult Isa aan.

Jong en oud
"Maya werd gekoppeld aan de 92-jarige Greet van Osch-Wijn. Ondanks het grote leeftijdsverschil, keken ze beiden uit naar de wekelijkse bezoekjes. "We hebben veel met elkaar gepraat. Greet heeft mij veel over de oorlog verteld en ze was erg belangstellend in mijn leven. We hebben veel van elkaar geleerd", vertelt Maya. "Maya toonde veel interesse in mijn verhalen over de oorlog. Door het vertellen van de oorlogsverhalen blijven deze verhalen levendig en onder de aandacht van de jeugd", geeft Greet aan. Isa bezocht mevrouw Visser voor haar maatschappelijke stage. De stage is inmiddels afgelopen, maar ze gaat nog steeds wekelijks naar mevrouw Visser. "Door de stage ben ik positief veranderd. Volgens mijn moeder praat ik meer en ben ik in mijn persoonlijke ontwikkeling gegroeid", lacht Isa.

20 jaar jonger
Greet mist het contact met andere mensen. "Als je zo oud bent als ik, verlies je veel mensen om je heen. Ik kom uit een gezin met 10 kinderen, helaas ben ik nog alleen over. Soms zie ik een heel weekend niemand en praat dan ook met niemand. Door dit project voel ik mij 20 jaar jonger", lacht Greet. Door dit project hoopt initiatiefneemsters Lea dat de jongere mensen eens vaker een bezoek gaan brengen aan oudere dorpsgenoten. "Het begin is gemaakt", aldus Lea.

Social media
Dit project laat de jeugd inzien dat er nog een andere wereld is dan de snelle digitale wereld. "Wij zijn altijd 'online', zelfs in gezelschap", geven beide leerlingen aan. "Als ik bij Greet ben, kijk ik niet op mijn telefoon en dan mis ik social media niet." Voor de jeugd is het een mooie manier om te laten inzien dat je op een hele andere manier contacten kunt hebben dan alleen maar via de social media. "Ik ben blij dat we mee hebben gedaan aan dit project. We hebben er allemaal iets van geleerd en wij staan open voor een nieuw jaar met nieuwe stages", aldus Angeline.