Ronald bij zijn auto in de werkplaats
Ronald bij zijn auto in de werkplaats Foto: Wil Feijen

Sons rallyvirus hangt in de lucht

Algemeen Evenement

Son en Breugel - Net een leeuw die brult door de Afrikaanse nacht, maar toch is het rauwe geluid afkomstig van 380 paardenkrachten uit een achtcilinder motorblok van een Dakar-voertuig: een Nissan Navarra pick up van het Zuid-Afrikaanse Red Lined Motorsport, die een ‘testvlucht’ maakt om de afstelling op punt te zetten.

Redacteur: Ivo van Hoek
Fotograaf: Wil Feijen

De Sonse ondernemer en rallycoureur Ronald van Loon is regelmatig op een doordeweekse dag in de onderhoudswerkplaats in de Achtse Barrier aan het werk. Om deze talentvolle coureur te spreken, hoef je alleen maar op het geluid in de werkplaats af te gaan. Zelfs tijdens zijn werk is deze eigenaar van RVL Mobility vanuit Beek en Donk dagelijks in de weer met auto’s.

Sleutelen
Eenmaal in de werkplaats van het Oase Rallyteam aangekomen is het direct duidelijk dat hier geen half werk wordt geleverd. De hele entourage straalt professionaliteit uit en er wordt door drie monteurs druk gesleuteld aan remmen, schokdempers en vering van de brute rallywagen. Amper bijgekomen van hun laatste rally-raid in Polen moet de 4x4 worden omgetoverd van ‘zandbak’- naar ‘straat’-afstelling om komende zaterdag voorin mee te kunnen strijden tijdens de 56e ELE Rally. Vanaf 12.00 uur rollen de bolides naast de Sonse kiosk over het startpodium voor een dag ouderwets rallyrijden over de regionale rallypaden in en rondom ons dorp.

Dakar-voertuig
Hoewel het voor de ambitieuze coureur uit de Hendrik Veenemanstraat pas zijn tweede ELE Rally is, neemt hij geen genoegen meer met een tweede plaats in zijn klasse. “Tijdens de vorige editie zijn we verdienstelijk tweede geworden, maar kwamen wij door onze standaardbanden helaas net tekort voor de overwinning in de Cross Country-klasse. Het is erg bijzonder en spectaculair dat wij met onze grote Dakar-voertuigen mogen meerijden in deze rally. Als klein ventje ging ik al trouw kijken naar de ELE Rally, en nu maak ik zelfs kans om deze rally te winnen”, aldus de enthousiaste dorpsgenoot.

Tweede plaatsen
Toch wil Ronald de verwachtingen graag temperen, want ondanks dat het team bijzonder competitief is, grossieren ze de laatste jaren in tweede plaatsen. Door heel Europa en in Marokko rijdt dit team meerdere WK-wedstrijden die meetellen voor het Baja-kampioenschap en eindigt daarbij meestal in de top 15.

Droom
“Vorige maand nog hebben we de hele week eerste gestaan in de Breslau Rally in Polen, maar helaas moesten we door pech op de laatste dag genoegen nemen met de tweede plaats. Toch worden we ieder jaar sterker en hebben we nu zelfs een plan bedacht om in 2023 ons debuut te maken in de moeder aller rally’s: Le Dakar! Op weg naar de realisatie van die droom doe ik dit weekend graag mee aan een nationale rally in mijn eigen dorp”, vervolgt de Sonse coureur.

Verharde wegen
Omdat de ELE Rally relatief veel kilometers kent over verharde wegen is het zaak om de 4x4 offroadvoertuigen te ontdoen van hun zand- en modder-dna. Dat betekent andere banden, kortere veren, hardere schokdempers en een andere remdrukverdeling tussen de voor- en achterwielen. Ondanks dat deze cross country-voertuigen niet de allersnelste klasse in de rally vormen, zorgen ze wel voor enorm veel spektakel door hun brute geluid en het uitbreken en overhellen in de bochten.

Kundige en trouwe collega’s
Ronald vervolgt: “Al jaren bestaat mijn rallyteam uit kundige en trouwe collega’s en dat betaalt zich inmiddels dubbel en dwars uit; to finish first, you first have to finish. Mijn sluwe navigator Erik Lemmen en mijn Sonse monteurs Bart Peters van Neijenhof en Rik Luijben (GP Service) spelen hierin een hoofdrol, want, alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.”

Let zaterdag 8 oktober dus goed op het Sonse startnummer 204 en moedig ze aan op de klassementsproef Ekkersrijt of elders in de regio. Voor meer info kijk op www.elerally.nl.

Ronald in aktie