Mevrouw heeft een van de pannen van de dure pannenset in haar handen
Mevrouw heeft een van de pannen van de dure pannenset in haar handen Foto: Wil Feijen

Dorpsgenoot opgelicht door dure aankoop pannensets, bestekcassettes en stofzuiger

Algemeen Algemeen / Son & Breugel

Son en Breugel - Hij was een vriendelijke man, zag er verzorgd uit en stond zomaar bij een 89-jarige dorpsgenoot (naam bij de redactie bekend) uit De Gentiaan aan de achterdeur. “Nee, ik had helemaal geen argwaan. We hebben gezellig over ‘koetjes en kalfjes’ gepraat”, vertelt ze twee weken na het bezoek. Tussen het moment van het bezoek en het interview is er veel gebeurd; er is aangifte gedaan bij de politie, de fraudeafdeling van de bank is ingelicht, de bankrekeningen zijn geblokkeerd en er is veel uitzoekwerk verricht door haar twee dochters. Mevrouw wil graag met dit verhaal anderen waarschuwen: “Het kan u ook overkomen.”

Redacteur: Emmy Grit
Fotograaf: Wil Feijen

De vrouw is een gedeelte van die bewuste dag kwijt, maar ze weet nog wel dat die man vroeg hoeveel kleinkinderen ze had. “Daar ging die man op in en vertelde dat hij een mooie pannenset had voor mijn kleinkinderen. Dat leek mij een goed idee, omdat ik dan gelijk klaar was voor de feestdagen. Hij haalde een grote doos en ik moest geld overmaken via een mobiel pinapparaat. Meteen daarna haalde hij nog twee grote dozen met een pannenset, twee bestekcassettes en een stofzuiger, en daar moest ik ook nog eens voor betalen. Alle spullen werden in de serre gezet”, aldus de vrouw op leeftijd.

Serre vol dozen
Een van haar dochters vertelt: “Een nichtje van mij was die dag bij mijn moeder op visite. Nadat zij was weggegaan, stond die man aan de achterdeur en mijn moeder heeft hem binnengelaten. Na 25 minuten belde zij mij op en vertelde dat de serre volstond met spullen.” Ze is meteen naar haar moeders huis gereden en trof daar inderdaad de dozen aan en zag op de bankrekening dat daar bedragen van 1000 en 1500 euro van waren afgeschreven. “Na de verkoop is hij met de noorderzon vertrokken, met een flink geldbedrag op zijn rekening”, vertelt de oudste dochter boos. De goederen die geleverd zijn, staan niet in verhouding met het bedrag dat ervoor betaald is; haar dochters vinden dat haar moeder is opgelicht, ondanks dat zij zelf ervoor betaald heeft.

Waarschuwen
De jongste dochter had haar moeder zo’n twee weken voor het voorval nog gewaarschuwd dat er ‘pannenverkoop-oplichters’ in de buurt actief waren, maar ondanks deze waarschuwing vertrouwde de vrouw de man. Van de dure aankoop is een nepaankoopbon aanwezig, maar daar staan geen gegevens op van de ‘verkoper’. “We hebben alles nagezocht, maar er was niets te herleiden: geen naam, geen telefoonnummer, helemaal niets, dus we stonden machteloos. We hebben meteen aangifte gedaan bij de politie, die onderzoek doet naar het voorval, en we hebben de fraudeafdeling van de bank ingelicht.”

Geen vertrouwen meer
Mevrouw was altijd goed van vertrouwen, zoals zoveel mensen van haar generatie, en dit voorval heeft dus veel indruk op haar gemaakt, maar ook op haar dochters. “Het vertrouwen in de mensheid heeft toch een deukje opgelopen en ze wil iedereen waarschuwen: doe geen deur open voor onbekenden. En als je toch iets aangeboden krijgt, zeg dan dat ze later terug moeten komen, en zorg dan dat je niet meer alleen bent. Geloof niet in te mooie praatjes”, aldus de jongste dochter.

De dochters willen graag nog een tip geven: “Bij een onbekend gezicht, let op, houd de deuren dicht.”