het Nederlandse IJSO2022-team:
v.l.n.r.: Kjeld Zwitserloot, Imre Bekkering, Runa Reuderink, Jochem Kistemaker, Ralph de Boer en Matthijs Ruiter
het Nederlandse IJSO2022-team: v.l.n.r.: Kjeld Zwitserloot, Imre Bekkering, Runa Reuderink, Jochem Kistemaker, Ralph de Boer en Matthijs Ruiter Foto: Ingezonden

Brons voor Ralph de Boer uit Son en Breugel

Algemeen

Son en Breugel - Van 2 t/m 12 december vond de 19e International Junior Science Olympiad (IJSO) plaats in Bogotá, Colombia. De olympiade werd georganiseerd door de Antonio Nariño-universiteit. Dit jaar gingen 217 topleerlingen uit 43 landen de strijd met elkaar aan. 

Gastredacteur: Wilco de Boer

Goed resultaat voor Nederlands team 
Het Nederlandse team bestond uit Imre Bekkering (Willem Lodewijk Gymnasium, Groningen),
Ralph de Boer (Lorentz Casimir Lyceum, Eindhoven), Jochem Kistemaker (Stedelijk Gymnasium, Schiedam), Runa Reuderink (Gemeentelijk Gymnasium, Hilversum), Matthijs Ruiter (Stedelijk Gymnasium, Nijmegen) en Kjeld Zwitserloot (Gymnasium Beekvliet, Sint-Michielsgestel).

Alle leden van het Nederlandse team behaalden een bronzen medaille, onder wie Ralph de Boer. Ralph heeft in ons dorp op De Bloktempel gezeten, en zit ondertussen in 4 Gymnasium van het Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven. Het Nederlandse team blonk vooral uit in het praktijkgedeelte. De olympiade werd gewonnen door Joon Kim uit Zuid-Korea, en de landenprijs ging naar India. 

Direct na de wedstrijd gaf Ralph aan: ”Het meedoen aan de IJSO is een ervaring die je nooit zult vergeten. Tijdens de internationale ronde leer je veel en ontmoet je veel mensen van allerlei verschillende culturen. En zelfs de moeilijke toetsen waren leuk om te maken.”

Wedstrijd en programma
De IJSO is een olympiade voor leerlingen van 15 jaar of jonger. De wedstrijd bestaat uit drie onderdelen: een meerkeuzetoets, een toets met open vragen en een praktische toets. De meerkeuzetoets en de toets met open vragen waren individuele toetsen, de practicumtoets werd in teamverband afgenomen. Het is een uitdaging om elk jaar een boeiende set met opgaven samen te stellen die recht doet aan het beoogde niveau, aan de bijzonderheden van het gastland, en inspeelt op actuele thema’s.

De meerkeuzevragen van scheikunde betroffen vooral de chemie van de Cerre Matoso-mijn in Colombia, waar nikkel wordt gewonnen. De open vragen waren geconcentreerd rondom de maïsteelt in Colombia. In de practicumtoets werd de viscositeit van polymeeroplossingen onderzocht.

De meerkeuzevragen van natuurkunde gaven een aardige mix van berekeningen en creatief nadenken om de opgaven op te lossen. Bij de open vragen werd ingegaan op een recente ontdekking van de James Webb-telescoop. Het practicum had een rijke biofysische context, waarbij de leerlingen een zenuwcel moesten simuleren met een elektrische schakeling. Bij het biologiegedeelte verdiepten de leerlingen zich o.a. in bacteriën die leven in Colombiaanse mijnstortplaatsen en het effect van het leven op grote hoogte in de Andes op toename van het longvolume. Ook werden vragen gesteld over de genetische eigenschappen van maïs, alsmede over de aantasting van dit gewas door de rups van de Diatraea grandiosella-vlinder, de zuidwestelijke maïsboorder. Tijdens het practicum bogen de leerlingen zich over het uiterlijk van de koffieplant en gebruikten ze anthocyanen, gewonnen uit lokale bloemen, om de pH van een populair Colombiaans drankje aan te tonen. Interessante natuurwetenschappelijke opgaven dus in typisch Colombiaanse contexten.

IJSO is meer dan een kenniswedstrijd. De organisatie heeft de deelnemers een uitgebreid educatief, sportief en cultureel programma aangeboden. Zo bezochten de leerlingen de Zoutkathedraal, een kerk die ingericht is in een zoutmijn bij de stad Zipaquirá, en het planetarium in Bogotá. Ze maakten een stadswandeling en bezochten het heiligdom Monserrate, een traditioneel bedevaartsoord op 3172 meter boven de zeespiegel. Tijdens een culturele avond konden alle landen zich kort presenteren.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie op www.ijso2022.com, www.ijsonederland.nl en www.ijsoweb.org.