Buntlaan 1 en 3
Buntlaan 1 en 3 Foto: Wil Feijen

Huurhuizen de Breeakker in de steigers voor grootonderhoud

Algemeen

Het Woonbedrijf is deze maand gestart met groot onderhoud aan 142 woningen in de wijk De Breeakker. Het Woonbedrijf is een woningbouwcorporatie die in Eindhoven en omgeving woningen verhuurt. De woningen in de wijk De Breeakker, zijn rond 1960 gebouwd voor de toenmalige medewerkers van Philips. Het betreft eensgezinswoningen, twee-onder-een kap woningen en een aantal vrijstaande huizen.

Door: Arjen Strik

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker
In een nieuwsbrief aan de bewoners schrijft het Woonbedrijf dat het grootonderhoud nu noodzakelijk is, mede omdat duurzaamheid steeds belangrijker wordt. Vooral aan de buitenkant van de woning is onderhoud nodig, ook in de woning zelf worden een aantal zaken aangepakt. Alle werkzaamheden zijn verplicht. Het onderhoud is gratis en leidt niet tot een huurverhoging en heeft waarschijnlijk tot gevolg dat de woonlasten naar beneden gaan in verband met energiebezuinigende aanpassingen. Jansen Huybregts, een aannemer uit Eindhoven, gaat het groot onderhoud uitvoeren. Het project start in oktober en loopt door tot medio volgend jaar, afhankelijk van de voortgang van het project en, niet te vergeten, de weersomstandigheden.

Wat staat er te gebeuren?
De volgende buitenwerkzaamheden staan in de planning: het aanbrengen van dakisolatie; het vervangen van de dakpannen en herstel van de schoorstenen; het vervangen van goten en regenpijpen; isolatiewerkzaamheden en schilderwerk. In de woning wordt mechanische ventilatie aangebracht in doucheruimte; indien nodig wordt de cv-ketel vervangen en worden zichtbare asbesthoudende materialen verwijderd en de oude groepenkasten vervangen.

Proefwoning wordt modelwoning
De aannemer start met het groot onderhoud in de Buntlaan bij de nummers 1 en 3. Dit zijn de proefwoningen waarbij het plan van aanpak getoetst wordt aan de praktijk. Als de aannemer klaar is bij Buntlaan 3 wordt dit de modelwoning. In de maand november krijgen de bewoners een persoonlijke uitnodiging om de modelwoning te bezoeken en om zodoende zicht te krijgen op alle resultaten die het grootonderhoud met zich meebrengt.
Bewoners ontvangen dan ook een boekje met informatie die ze nodig hebben voordat er daadwerkelijk op hun adres gestart wordt. Denk hierbij aan planning, een overzicht van de werkzaamheden aan de binnen- en buitenkant van de woning, belangrijke contactgegevens, wat er van de huurder wordt verwacht en wat verwacht kan worden van de aannemer.

Klankbordgroep bewoners
Naar aanleiding van een oproep hebben zich een aantal wijkbewoners aangemeld, waaruit acht personen zijn geselecteerd om een klankbordgroep te vormen. DeMooiSonenBreugelKrant heeft een kort gesprek gevoerd met twee bewoners die deel uitmaken van de klankbordgroep. Theo Groenemans uit de Lupinelaan (woont hier al 46 jaar) en Ria de Beer uit de Klaprooslaan (woont hier sinds 1999). Wat is het doel van de klankbordgroep? Gezamenlijk vertellen ze: "Het doel van de klankbordgroep is het meedenken over de communicatie naar bewoners, de bijzonderheden van de wijk te stipuleren en eventuele knelpunten in de uitvoering te bespreken. Kortom, het behartigen van de belangen van de bewoners tijdens de voorbereiding en uitvoering van dit onderhouds- en renovatieproject." Hoe vaak hebben jullie overleg? "Inmiddels heeft de klankbordgroep driemaal overleg gevoerd met een afvaardiging van Woonbedrijf een vierde afspraak staat binnenkort gepland."

Woonbedrijf luistert serieus naar ons
Hebben jullie al wat aangedragen? Ze vertellen: "De leden van de klankbordgroep hebben hun zorg uitgesproken over het vervangen van de houten borstweringen aan de gevels van de huizen. We waren bezorgd omdat deze houten bekleding kenmerkend is voor de huizen in deze wijk. Woonbedrijf heeft naar ons geluisterd, met het resultaat dat deze gevelbekleding nu toch behouden blijft. Daarnaast hebben we gesproken over de kleur van de voordeuren en de vormgeving van de kozijnen/het glas van de voordeuren. Ook worden we betrokken bij de communicatie en de inhoud van de nieuwsbrieven. We worden inmiddels ook al aangesproken door bewoners met tips en vragen. Ze noemen een voorbeeld. "Een suggestie was om de daken te voorzien van dakgoten met bladbescherming en de isolatie van de beglazing aan te pakken. Het is niet zo dat alles wat wij inbrengen overgenomen wordt door het Woonbedrijf, maar ze nemen ons heel serieus." Op de foto wilden ze niet. "Het gaat niet om ons, maar om de wijk." Uiteraard respecteerden we deze zienswijze.

Nestkasten
Eerder dit jaar heeft het Woonbedrijf in het kader van de Wet Natuurbescherming op enkele kopgevels in de wijk verschillende tijdelijke nestkasten voor vogels en vleermuizen opgehangen. Om ook na het groot onderhoud de beschermde vogels en vleermuizen in de wijk te houden, worden nu permanente maatregelen getroffen . Zo worden nestlocaties (vogelvides) voor onder andere huismussen aangebracht tussen de onderste rij dakpannen en de dakgoten van de woningen. Bij de hoekwoningen komen nestlocaties voor gierzwaluw en de vleermuis in de houten dakrandafwerking van de kopgevel.

Meer weten over dit project: info@woonbedrijf.com.