Afbeelding
Foto: Adrie Neervoort

DeMooiSonenBreugelKrant op bezoek bij PostNL

Algemeen

Son en  Breugel - Als u regelmatig op Ekkersrijt komt, heeft u het grote gebouw op van PostNL vast weleens gezien. Maar weinig mensen weten wat achter die deuren zich afspeelt met al die busjes ervoor, en hoe het daar in zijn werk gaat.

Door: Hennie van Hagen
Foto's: Adrie Neervoort



Voor mij was het een goede reden om PostNL eens te bezoeken. Tijdens een gesprek met Frank Engels, onder het genot van een kop koffie, werd het mij een stuk duidelijker. PostNL heeft 18 identieke depots, waarvan er vier een overslag functie hebben. Twee depots zijn nog in aanbouw, in Venlo en Apeldoorn.

Alle depots worden allemaal op exact dezelfde wijze gebouwd, ingericht en hetzelfde sorteersysteem wordt gebruikt. Hierdoor is een betere samenwerking mogelijk tussen de depots voor het sorteren en verwerken van de pakketten. De barcode is heel belangrijk voor het registreren van wat er met een pakket is gebeurd en voorziet de klant van de juiste informatie.

Rayon Zuidoost
Vanuit Son wordt het rayon Zuidoost bezorgd, in Son zijn ongeveer 400 mensen werkzaam voor PostNL. Door de groei van pakketten is het depot in Son te klein geworden, dat in november 2013 in gebruik is genomen. Daarom gaat in de tweede helft van 2018 een gedeelte van het distributiegebied van depot Son naar de nieuwe locatie in Venlo.

Hoe het logistieke gebeuren er in de toekomst uit zal gaan is een groot vraagteken. PostNL houdt zich natuurlijk ook bezig met het milieu, alle gebouwen zijn CO2 neutraal, door het gebruik van zonnepanelen. Er worden testen gedaan met elektrische bussen en bussen op biogas.

Vanuit het depot in Son vertrekken dagelijks ongeveer 200 bussen met pakketten op weg naar de klanten. De pakketten worden volledig automatisch door de sorteermachine gesorteerd op route, door een machine die lijkt op de bagage sorteerband op Schiphol. Alles gaat verder automatisch, tot aan het laadperron bij de chauffeurs. Circa 22 bussen worden tegelijkertijd. De eerste busjes laden 's morgens om kwart voor zeven. Een half uur later worden de volgende 22 bussen geladen. Dit proces verloopt iedere ochtend negen keer. Rond 12.00 uur is het depot leeg.

Binnen 24 uur bezorgd
Zaterdag avond 22.30 uur sluit het depot, op zondagmiddag om 15.30 uur gaat het weer open. In de avond worden de pakketten van de verzendende klanten gesorteerd voor de overige depots van PostNL, zodat de overkomstduur van 24 uur gegarandeerd kan worden. Een pakket wordt standaard twee keer aangeboden, als het dan nog niet bezorgt kan worden, gaat het naar een afhaal locatie. In Son is dat bijvoorbeeld de Primera. Hier blijft het pakket nog 14 dagen liggen, daarna gaat het terug naar de verzender.

Het was een zeer interessant bezoek, het was bijzonder om te zien hoe het gehele proces verloopt, van de verzendende klant naar de ontvangende klant. Dat alles razend snel en foutloos, door een 'simpele' code op een pakket.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding