Afbeelding

Waarom winkelt u in het centrum van Son?

Algemeen

Son en Breugel - Het winkelgedrag van de consument verandert. Nederlanders kopen steeds vaker en steeds meer op internet. Landelijk winkelketens komen hierdoor in de problemen, denk aan V&D, Schoenenreus, Halfords, Mexx, Free Record Shop, de Harense Smid om er maar eens een paar te noemen die het loodje legden.

Maar ook de lokale ondernemers hebben het soms moeilijk. Een teruglopende omzet, leegstand en een veranderde klantbeleving. Het vertrek van 'hun' postkantoor, 'hun' bank en 'hun' bakker verstoort het vertrouwde dorpsgevoel bij de consument. Reden voor DeMooiSonenBreugelKrant om in raadpleging vier van de Tip MooiSonenBreugel enquête aandacht te besteden aan het winkelen in Son.

Dicht bij huis en elkaar wat gunnen
Een kleine 100 respondenten reageerden op de enquête en gaven hun mening op de gestelde vragen. Uit het onderzoek blijkt dat het merendeel van de deelnemers het centrum meerdere malen per week bezoekt. De supermarkt scoort het hoogst als bestemming. Dicht bij huis wordt het vaakst vermeld als reden van het bezoek.

Het gros van de ondervraagden vindt dat Son niet een bijzondere sfeer of uitstraling heeft en vindt het centrum niets unieks hebben. Als positief punt wordt genoemd het gratis parkeren. Het merendeel is van mening dat je moet investeren in producten en diensten uit de regio en plaatselijke ondernemers moet steunen. Winkels met specifieke producten zijn welkom evenals de Action. Uit de gemaakte opmerkingen valt op dat vaak genoemd wordt, dat men meer gezelligheid en samenhang zou willen zien.

Samenvatting
Op de vraag waar doet u voornamelijk uw boodschappen?" antwoordt 97% van de respondenten: "In de gemeente Son en Breugel".
Op de vraag hoe vaak bezoekt u gemiddeld de retail in het centrum van Son en Breugel?" antwoordt 47% van de respondenten: "Meerdere keren per week".
Op de vraag welke retail bezoekt u in het vaakst in het centrum van Son en Breugel?" antwoordt 74% van de respondenten: "Supermarkt".
Op de vraag bent u het laatste jaar de Son en Breugelse retail vaker, even vaak of minder vaak gaan bezoeken dan de jaren daarvoor?" antwoordt 82% van de respondenten: "Even vaak".
Op de vraag waarom bezoekt u de winkels en horeca in het centrum van Son en Breugel?" is het meest gekozen antwoord (76%): "Het is dichtbij huis".
Op de vraag wat is volgens u uniek aan het winkelen in Son en Breugel?" antwoordt 55% van de respondenten: "Er is niks unieks aan Son en Breugel".
Op de stelling het centrum van Son en Breugel heeft een aantrekkelijke uitstraling en sfeer om te winkelen' antwoordt 24% van de respondenten: "(zeer) mee eens". 40% van de respondenten antwoordt: "(zeer) mee oneens".
Op de vraag welke voorziening moet volgens u absoluut niet verdwijnen uit Son en Breugel?" is het meest gekozen antwoord (45%): "Een specifieke winkel".
Op de vraag welke voorzieningen mist u in Son en Breugel om hier vaker uw vrije tijd door te brengen?" is het meest gekozen antwoord (37%): "Een specifieke winkel".
 

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding