Een straatjuweel in de Veerstraat
Een straatjuweel in de Veerstraat Foto: Wil Feijen

Geen alternatief voor straatjuwelen

Algemeen gemeente

Son en Breugel - Voor velen zijn de straatjuwelen een bron van ergernis en men ziet ze liever vandaag dan morgen verdwijnen. Dit is kort samengevat het betoog van Remco Heeren (Dorpsvisie), dat hij hield als ondersteuning van zijn motie om de straatjuweeltjes weg te laten halen in Son en Breugel.

Redacteur: Adrie Neervoort

De straatjuwelen zijn begin 2019 geplaatst op zowel de Boslaan, de Veerstraat als het Eind in Son en Breugel. Ze werden hier geplaatst omdat met name de doorgaande weg door in Breugel als een van de gevaarlijkste routes in de bebouwde kom van Noord-Brabant werd bestempeld. Er werd veel te hard gereden en de weg werd als sluiproute gebruikt. De straatjuweeltjes zijn mede ontwikkeld door Veilig Verkeer Nederland (VVN) en moeten leiden tot een veiliger en duurzaam rijgedrag. Ook zou het doorgaande verkeer erdoor ontmoedigd moeten worden en zou er door het plaatsen van de straatjuweeltjes gehandhaafd kunnen worden op de toegestane maximumsnelheid van 30 km per uur.

Geen goed plan
"Dat laatste is zeker niet het geval", aldus Remco Heeren. Hij werd daarin gesteund door alle andere commissieleden en dus ook door de andere partijen in de vergadering van de commissie Grondzaken van maandag 13 januari. Echter, dezelfde commissieleden vonden het weghalen van de straatjuwelen geen goed plan. Wethouder Boersma, verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid in Son en Breugel, ziet nog steeds de voordelen van de straatjuwelen. Zo zijn veel bewoners van de straten waar ze staan wel blij met de obstakels. Nadat de straat opnieuw geasfalteerd was, vroegen de bewoners van de Boslaan om terugplaatsing van de straatjuwelen.

Handhaven snelheid
De wethouder is tevens van mening dat het handhaven van de snelheid een volgende stap is. Maar dat is niet zo eenvoudig, omdat handhaven op snelheid alleen door de politie gedaan mag worden. Snelheidscontrole op 30 km-wegen is geen standaardtaak van de politie en deze moet dan ook apart worden aangevraagd en ingepland worden. Binnenkort zullen de eerste controles op de Oost-Westroute in Son en Breugel plaatsvinden.

Geen alternatief
Omdat er geen alternatief is voor de straatjuwelen vroegen de commissieleden aan de wethouder om de positie hiervan nog eens kritisch te bekijken. Want het plaatsen van dezelfde obstakels op een andere plaats op dezelfde route zou de veiligheid misschien wel vergroten en de nadelen voor een gedeelte wegnemen.