De bezoekcabine 'het praathuis'
De bezoekcabine 'het praathuis' Foto: MooiSonenBreugel

Bezoekcabine ‘Het Praathuis’ voor Villa De Kleine Heide

Algemeen Algemeen / Son & Breugel

Son en Breugel - Het ontvangen van bezoek in deze coronatijd was voor bewoners van Villa De Kleine Heide tot voor kort helaas niet mogelijk. Voor het persoonlijke contact was videobellen tot nu toe de enige oplossing. Hier komt nu verandering in. De bewoners, familie en vrienden kunnen elkaar weer van dichtbij zien en elkaar veilig spreken in een speciale bezoekcabine die bij Villa De Kleine Heide is geplaatst. Een wens die in vervulling gaat.

Redacteur: Emmy Grit

Net als bij alle zorgcentra in Nederland heeft ook het team van De Kleine Heide samen met de bewoners en hun familie grote offers moeten brengen in deze coronatijd. Locatiemanager Anke Meulenbroeks van Villa De Kleine Heide, vertelt: “Het is echt onmenselijk om tegen onze bewoners te zeggen dat ze geen familie mogen ontvangen. Onze bewoners zijn kwetsbare ouderen en we willen het virus met zijn allen buiten de deur houden. Dat is tot nu toe nog steeds gelukt. Om dit te bereiken moest ik met pijn in mijn hart de maatregelen aan onze bewoners doorgeven.”

Alternatief
De maatregelen zijn alweer bijna vier weken van kracht en het is nog niet bekend hoe lang het nog gaat duren. Anke: “De behoefte van bewoners aan contact met familie en vrienden werd steeds groter. We hebben samen met het team een alternatief gezocht, omdat we onze bewoners iets positiefs wilden geven in deze rare periode. Genieten en ontmoeten staat bij ons hoog in het vaandel en door deze speciale bezoekcabine kunnen wij nu voorzien in deze behoefte.”

De Fabeltjeskrant
Medewerkers dachten mee over de naam en uit de vele ideeën is ‘Het Praathuis’ gekozen; bekend van het grote dierenbos van de tv-kinderserie uit de zestigerjaren ‘De Fabeltjeskrant’. Het Praathuis is in het midden voorzien van een wand met plexiglas en is aan beide zijden voorzien van een deur. Zo voldoet Het Praathuis aan de geldende maatregelen. “We hebben bezoekcabine zowel aan de bewonerskant als aan de bezoekerskant huiselijk, warm en gezellig ingericht. Onze bewoners en het bezoek kunnen via een babyfoon met elkaar kunnen praten. Ondanks de vervelende situatie waarin wij ons bevinden, wordt het dan toch een fijne plek om familie en vrienden te ontmoeten. Het is echt een toegevoegde waarde”, aldus Anke. De Kleine Villa behoort tot de zeven zorgvilla’s van Zorggroep De Laren, die allemaal een bezoekcabine bij hen op de locatie hebben staan voor hun bewoners.

Emotioneel
Dat het weerzien van familieleden een emotionele aangelegenheid is, werd duidelijk zichtbaar toen de eerste bewoonster haar zoon in de bezoekcabine weer zag en sprak. Ze vertelt: “Ik had mijn zoon vier weken niet gezien en had voorgenomen om niet te gaan huilen. Dat is niet gelukt. De eerste ontmoeting was erg emotioneel en er was een grote ontlading.” De bewoners en/of familie kunnen aangeven wanneer zij gebruik willen maken van Het Praathuis. Anke vervolgt: “Ik hou een intekenlijst bij. Tussen ieder bezoek zit minimaal een half uur zodat ons team de mogelijkheid heeft om alles weer schoon te maken, zodat de cabine weer hygiënisch is voor het volgende bezoek.” Behalve dat de cabine gebruikt wordt voor de bewoners, kan deze ook ingezet worden voor andere doeleinden, zoals gesprekken met een teamlid of een sollicitatiegesprek.

Twee maanden
Het gedreven en bevlogen team dat werkzaam is bij De Kleine Heide denkt in deze periode in alle opzichten mee om het voor de bewoners zo fijn mogelijk te maken. “Hieruit is ook het Praathuis naar voren gekomen dat twee maanden bij De Kleine Villa blijft staan. Zo kunnen we toch weer net iets meer bieden aan onze bewoners en hun familieleden”, sluit Anke enthousiast af.

De bezoekcabine 'het praathuis'