Martin bij het toegangsbord van zijn school
Martin bij het toegangsbord van zijn school Foto: Wil Feijen

Martin Heeffer nieuwe directeur Emiliusschool

Algemeen School

De Emiliusschool in Son en Breugel is een bijzondere school in meerdere opzichten. Het is een school waar kinderen en jongeren met soms ernstige meervoudige handicaps onderwijs, zorg, behandeling en begeleiding krijgen. Het gaat daarbij om het ‘adaptief’ leren, waarbij ermee rekening wordt gehouden dat een leerling behoefte heeft aan een vorm van relatie, competentie en onafhankelijkheid. Vrij vertaald betekent dit voor iedere leerling het leren om zelf keuzes te maken, erbij te horen en een positieve zelfbeleving te krijgen. Dit is waar het personeel van de Emiliusschool dagelijks intensief mee bezig is, waarbij vertrouwen tussen hen en de leerling een essentiële voorwaarde is.

Redacteur: Adrie Neervoort

Woensdag 2 juni werd Martin Heeffer, de nieuwe directeur, voorgesteld aan het personeel en de leerlingen van de school. Heeffer bezocht elke klas apart, op een coronaveilige manier. Dat gebeurde via de buitenkant van de school via een raam of deur, waar de directeur in gesprek ging met de leerlingen en hun onderwijzers/begeleiders. Heeffer had zelf voor deze manier van kennismaken gekozen. Een manier die staat voor hoe hij zijn rol als directeur van de Emiliusschool ziet.

Ervaring
Heeffer (53) woont in Sint-Oedenrode en zit al vanaf zijn PABO-opleiding in het onderwijs. Hij begon bij de Franciscusschool in Boskant als onderwijzer, en was vervolgens in Liempde meerdere jaren als onderwijzer betrokken bij het kleuteronderwijs. Daarna koos hij voor het bijzonder onderwijs en ging als onderwijzer naar de Mytylschool Gabriel in Breda. Daarnaast volgde hij ook een studie aan de universiteit en was hij bezig met ontwikkelingsgericht onderwijs; een stroming die toen op gang kwam in Nederland, en het doel had om op een andere manier naar het onderwijs te kijken.

Betrokken
Daarbij keek hij naar de mogelijkheden hiervoor op de Mytylschool waar hij werkte: “Via mijn studie deed ik dan weer onderzoek naar de effecten hiervan. Daarbij keek ik speciaal naar wat betrokkenheid betekent in het onderwijs.” Want je kunt volgens Heeffer als onderwijzer wel heel betrokken zijn, maar wat doet deze betrokkenheid vervolgens bij een ander?

Verschillende functies
Daarna volgden nog enkele directeursfuncties op andere scholen. Gewone, maar toch ook weer op bijzondere scholen. Scholen met een bijzonder onderwijsconcept zoals bijvoorbeeld een school met een Jenaplan. Zijn laatste functie was die van directeur/voorzitter van de ONS SBO; een school voor speciaal basisonderwijs in Breda die hij nu verruilt met een functie als directeur/bestuurder van de Emiliusschool.

Signaal geven
Opvallend was de manier waarop hij tijdens zijn kennismakingsrondje direct het contact zocht met de leerlingen, dat in veel gevallen ook direct kreeg. Dat is niet eenvoudig bij kinderen en jongeren met een ernstige meervoudige handicap. Heeffer blijkt hiervoor anders te kijken en gebruikt daarvoor andere signalen dan bij een ‘gewoon’ gesprek. “Bij sommige leerlingen met een beperking moet je langer wachten op een antwoord, dit omdat de verwerkingssnelheid traag is. Daarbij is het belangrijk dat je signalen oppikt zodat je weet dat de vraag wel is begrepen. Oogcontact leent zich hier uitermate voor. Maar wat als door een beperking dit niet mogelijk is of het oogcontact niet ‘normaal’ verloopt. Dan zijn ander signalen belangrijk en die moet je dan wel herkennen. Zo kan bij een leerling met een beperking zijn veranderde lichaamshouding het signaal zijn dat hij het heeft begrepen, maar even nadenkt.”

Ambitie
Ook over het doel van het onderwijs heeft Heeffer een duidelijke gedachte “Onderwijs heeft tot doel de kinderen te emanciperen. Zodat zij zelf iets kunnen, daarbij maakt het bijna niet uit wat dat is.” Heeffer is van mening dat de Emiliusschool voor een bepaalde kwaliteit staat. “Als je ervoor gaat om deze kwaliteit te behouden dan ga je eigenlijk achteruit. Daarom wil ik graag gaan kijken naar welke ontwikkelingen er zijn in het speciaal onderwijs en specifiek in het tyltyl gedeelte (doelgroep van de Emilliusschool), en wat kan de Emiliusschool daarin betekenen.” Daarbij noemt hij de ontwikkeling van hulpmiddelen, maar ook het zichtbaar maken van ons onderwijs. “Door de juiste begeleiding creëer je omstandigheden waarin een ander het initiatief kan nemen.” Verder denkt hij dat er ook nog wat aan de profilering van de school kan worden gedaan. “We moeten vaker vertellen wat we als school hebben bereikt. Ook de inspectie is van mening dat we wel wat meer trots mogen zijn op de resultaten van de Emiliusschool.” Voor hem lijkt nu alles samen te komen in de nieuwe functie: “De functie die ik nu krijg bij de Emiliusschool past prima bij mijn ambitie om dicht bij huis te werken, in het speciaal onderwijs als directeur of directeur/bestuurder.”

Aanwinst
Martin Heeffer heeft via het regulier onderwijs zijn weg en passie gevonden in het bijzonder onderwijs en lijkt hij nu al prima op zijn plaats als directeur/bestuurder bij de Emiliusschool, met al zijn ervaring in het gewoon maar zeker in het speciaal onderwijs. Tel daarbij ook zijn ervaring als bestuurder op, dan is Martin een aanwinst voor de Emiliusschool.