Peter Bremer
Peter Bremer

Beiaardconcert op het 50 klokken tellende Carillonvan Son en Breugel

Cultuur

Op zondag 17 juli zijn er in het Sonse Centrum gelijktijdig drie hoogculturele evenementen in de buitenlucht in het gebied tussen het Gemeentehuis en het Dommelbalkon.

Het zogenaamde Kunstpleinen met werken van veelal Son en Breugelse kunstenaars op de beide pleinen van 11-17 uur, een beiaardconcert op het 50 klokken tellende Carillon van 15 tot 16 uur en voordragen van eigen gedichten op het Dommelbalkon van 12-17 uur met een pauze gedurende het beiaardconcert.
Allemaal vrij toegankelijk.
In het beiaard concert kunt u luisteren naar een tocht door de wereldmuziek van de 16e tot de 20ste eeuw. Op een beiaard kun je nagenoeg alle muziek spelen na bewerking van het origineel door een musicus, veelal een beiaardspeler natuurlijk. In dit concert worden 4 origineel voor een carillon geschreven werken gespeeld en 7 bewerkingen. Vanaf de 18e eeuw bestaan er al zulke composities voor de beiaard.
Tijdens het concert wordt een uitvoerig programma uitgereikt aan degenen die komen zitten op de luisterplaats bij de Toren.
De beiaardspeler is Peter Bremer, de vaste beroepsbeiaardier van Son en Breugel, die sinds 15 jaar de beiaard bespeelt op de 1e en de 3e donderdag van de maand tijdens de weekmarkt in Son. Op de overige donderdagen en alle zaterdagen wordt 1 uur gespeeld door de 3 Son en Breugelse amateurspelers. Verder speelt het carillon 44 keer per dag een kort stukje, aangestuurd door de speelautomaat.
Het Carillon is eigendom van de gemeente.

Beiaardconcert Son en Breugel Sonse toren

Zondag 17 juli van 15.00 tot 16.00 uur tijdens 'Kunstpleinen' van Ars Longa

Door beiaardier Peter Bremer uit Vught

U kunt genieten van het concert bij de toren voor iedereen vrij toegankelijk er zijn stoelen aanwezig en het concert is gratis.

PROGRAMMA
De beiaardier zal telkens het te spelen nummer aankondigen met een lichte klok.
1. Engelse muziek voor luit, Francis Cutting (1571-1595)
-Almain - Jig - Almain

2. Originele beiaardmuziek uit de 18e eeuw
- Menuet, trompetstukje, menuet, Johannes Berghuis (1724-1801)

3. Werken uit de Mechelse School
- Andante Cantabile met variaties (1910), Jef Denijn (1862-1941)

4. 20ste eeuwse Beiaardmuziek uit Amerika
- Rotation (1973) ,Gary White (1937-)

5. Niet Europese Volksmuziek
- The Mill (Nieuw Zeeland) - Ye maidens of Ontario (Ontario) - The Banks of New Foundland (New Foundland)

6. Arrangementen uit de Hoog-Romantiek
- Salut d'Amour Op. 12, Edward Elgar (1857-1934)
- Scherzo, Frans Schubert (1797-1828)

7. Twee gnossiennes (1890), Eric Satie (1866-1925)
- Lent - Lent

8. Europese Volksmuziek
- Suite Francaise, Jacques Lannoy
- O' Carolan's Set 1en 2 (Iers), Turlough O'Carolan (1670-1735)

9. Twee populaire werken van Bach, J.S. Bach (1685-1750)
- Wohl mir dass ich Jesum Habe - Air uit de derde orkestsuite

10. Populaire love song
- Three times a lady (1978), Lionel Richie (1949-)

11. Preludium in d, Staf Nees (1901-1965)
- Preludium in d (postludium), Jef Denijn (1862-1941)

Bewerkingen: 1 Henk Veldman, 5 en 9b Leen 't Hart, 6a Geert d' Hollander, 6b Jeff Rottiers, 7, 8b en 10 Peter Bremer, 9a Fred Marriot.

Toelichting door Peter Bremer. Het programma van een beiaardconcert dient, vind ik, bij voorkeur contrastrijk te zijn om de relatieve eenvormigheid van de door elkaar klinkende klokken zoveel mogelijk teniet te doen. In die geest is dit programma samengesteld. 19de eeuwse romantiek (6), barok 9, renaissance (1), popmuziek ( 10), volksmuziek (5 en 8) en oorspronkelijke beiaardmuziek (2, 3,4 en 11). De arrangementen uit de barok en romantiek behoren tot de populairste werken uit deze tijd: Music for the millions.

De werken uit de Mechelse school (3 en 11) zijn te herkennen door veelvuldig tremolo gebruik (dit klinkt als aangehouden gezang) en suikerzoete melodieën. Ze zijn geschreven in een neo-(hoog) romantisch idioom. Grondlegger hiervan was Jef Denijn, die gezorgd heeft voor een revolutie in en renaissance van de beiaardkunst. Deze werken zijn allemaal zo geschreven dat de beiaard optimaal klinkt; de toren wordt "een zingende toren". Het Postludium is een van de beroemdste beiaardstukken waarin Denijn onovertroffen de Mechelse stijl heeft getypeerd. Dit stuk vormt het slot van al mijn concerten en wordt direct (nagenoeg aansluitend) voorafgegaan door een iets korter preludium in dezelfde stijl van Denijn's leerling en opvolger Staf Nees.

Peter Bremer (1956) is fulltime werkzaam als beiaardier en is ook de vaste beroepsbeiaardier van Son en Breugel. Hij is tevens de vaste bespeler van de beiaarden in de plaatsen Brielle, Vught, Valkenswaard, Haastrecht, Zeist, Heusden en Culemborg. Hij studeerde bij Leen 't Hart en Peter Bakker aan de Nederlandse Beiaardschool en behaalde het diploma "uitvoerend musicus" van dit instituut in 1984. Hij gaf een groot aantal gastconcerten in Europa en de Verenigde Staten en werkte mee aan radio-, TV- en CD opnames. In maart 2005 verscheen een CD waarop hij het carillon van Brielle bespeelt.

In 1986 studeerde hij af aan het instituut voor Muziekwetenschap van de Rijksuniversiteit Utrecht. Vervolgens was hij tot 1989 aan deze vakgroep verbonden als medewerker en deed hij onderzoek naar 18de eeuwse Nederlandse klavierkamermuziek.

Peter Bremer is jarenlang verbonden geweest aan de Technische Universiteit Twente als docent beiaard.

Informatie over het Carillon en het Automatisch Speelwerk
De 110 muziekstukjes van het Automatisch Speelwerk, die een speelduur hebben van 20 tot 80 sekonden zijn op maat gearrangeerd door de vaste beroepsbeiaardier van Son en Breugel: Drs. Peter Bremer. Alle 50 klokken worden daarin gebruikt. Behalve tijdgebonden muziek voor Sinterklaas, Kerst en Koninginnedag bestaat de muziek voornamelijk uit Nederlandse volksliedjes,iets oudere populaire songs (b.v. van de Beatles) en veel bekende vrolijke klassieke highlights. De bespelingen vinden plaats volgens wettelijke en gemeentelijke spelregels. Het Automatisch Speelwerk laat zich 44 keer per dag horen ofwel 16.000 keer per jaar. Het is daarmee prominent aanwezig als sfeermaker in het Sonse dorpscentrum sinds 31 december 2008. Tijdens kerkdiensten kan de dienstdoende koster het speelwerk onderbreken.

De handmatige bespelingen zijn gehandhaafd en vinden plaats gedurende maximaal 1 uur op elke donderdag tijdens de weekmarkt en op elke zaterdagmiddag. Eveneens gedurende maximaal 1 uur bij bijzondere gelegenheden als Koningsdag, bij de intocht van Sinterklaas, ter opluistering van muzikale en kunstzinnige activiteiten op het kerkplein en in het Vroonhovenpark en voorafgaand aan bijzondere diensten en concerten in de Sint Petrus Banden kerk en in de kerstnacht. Zo'n 100 keer per jaar.

Volgend beiaardconcert zondag 24 juli 2016 van 15 tot 16 uur door Carlo van Ulft, momenteel beiaardier in Springfield USA. Van 1987-1992 verzorgde hij in Son en Breugel de (verdere) opleiding van beiaardleerlingen en speelde en regelde een aantal concerten per jaar door gastbeiaardiers. Vanaf 1992 werd hij de vaste beiaardier van Son en Breugel en werden weer vaste beroepsbespelingen van 2x per maand ingesteld.
N.B. In september komt er een publicatie van de Heemkundekring over de beiaard i.v.m. het 40 jarig bestaan ervan.

Sponsor
Wij danken de sponsor van dit concert, mevrouw Van der Broek uit Son en Breugel voor de sponsoring van dit concert en een aantal in de afgelopen jaren georganiseerde beiaardconcerten.

Organisatie van de concerten
Stichting Vrienden van de Beiaard, opgericht in 1975 . De Stichting regelt in opdracht van de gemeente de bespelingen van de beiaard en vervult daarmee een belangrijke rol bij het behouden van de eeuwenoude beiaardcultuur. Secretariaat: Walcherenlaan 17 5691 ZV Son en Breugel tel. 0499 - 47 37 08 c.nooijen@chello.nl