Wethouder Steven Grevink en Jade van der Linden van de gemeente Son en Breugel bij één van de openbare laadpalen.
Wethouder Steven Grevink en Jade van der Linden van de gemeente Son en Breugel bij één van de openbare laadpalen. Foto: Wil Feijen
Enquête

Gemeente maakt samen met inwoners werk van uitbreiding laadpalen

Algemeen

Son en Breugel - De gemeente Son en Breugel neemt actief deel aan de transitie naar duurzame mobiliteit door zich in te zetten voor de uitbreiding van laadpalen in de gemeente. Met het groeiende aantal elektrische voertuigen wordt een goed netwerk van laadmogelijkheden steeds belangrijker, en laadpalen vormen hierbij een cruciaal element. Want in 2023 laadden 1625 verschillende gebruikers hun elektrische voertuigen op aan de openbare laadpalen van Vattenfall. Daarmee was het aantal gebruikers van de openbare laadpalen in Son en Breugel ten opzichte van 2022 met 58% toegenomen. In totaal werd er 301 kWh geladen en waren er 13.000  laadsessies aan de openbare laadpalen van Vattenfall. Ook voor 2024 is er nu al een stijging zichtbaar.

Redactie: Adrie Neervoort

Daarom is het streven van de gemeente om het aantal openbare laadpalen minimaal te verdubbelen, wat inhoudt dat een aantal openbare parkeerplaatsen zal worden uitgerust met laadfaciliteiten. Want als je als eigenaar van een elektrische auto geen mogelijkheid hebt om een laadunit op je eigen terrein te realiseren, doordat je bijvoorbeeld geen eigen oprit hebt, ben je afhankelijk van een openbare laadpaal.

Om ervoor te zorgen dat deze palen zo optimaal mogelijk worden geplaatst, wordt input van de inwoners verzameld via bijvoorbeeld een enquête. Deze staat nu online. Hierbij wordt onder andere gevraagd naar de voorkeuren wat betreft de locatie van de laadpalen.

Natuurlijk beseft de gemeente dat op een dergelijke vraag niet iedereen hetzelfde antwoordt. “We krijgen zo wel voldoende informatie om later een kaart te maken waar laadpalen wel of niet mogelijk zijn in de gemeente. Behalve de mening van de inwoner moet er ook gekeken worden of de locatie geschikt is voor het plaatsen van een laadpaal. Want er moet een aansluiting komen op het bestaande netwerk, maar ook moet het verkeersveilig zijn en verwijderen we geen groen”, legt wethouder Grevink uit.

ook moet het verkeersveilig zijn en verwijderen we geen groen

Toenemende vraag
De gemeente streeft ernaar een balans te vinden tussen de wensen van de inwoners en praktische overwegingen. Hoewel het omzetten van parkeerplaatsen naar laadplekken soms wat ongemak kan veroorzaken, wordt benadrukt dat dit bijdraagt aan de toenemende vraag naar oplaadfaciliteiten.

Daarnaast houdt de gemeente rekening met de vraag naar uitbreiding van laadpalen op basis van gebruiksinformatie. Door gegevens van bestaande palen te analyseren, kan worden bepaald waar verdere uitbreiding gewenst is. De laadpaal is niet alleen een stroomleverancier maar ook een bron van informatie. “Zo kunnen we vrij eenvoudig zien welke paal veel wordt gebruikt en of dat voor lange of korte tijd is”, zo legt Van der Linden, beleidsmedewerker Milieu en Duurzaamheid van de gemeente, uit. “Als een paal veelvuldig wordt gebruikt en dus aan zijn max zit, is uitbreiding op deze locatie gewenst.”

Reageren en meedenken
De gemeente faciliteert het bedrijf met de opdracht om de laadpalen in de gemeente te plaatsen. “Natuurlijk heeft het bedrijf een commercieel belang, maar wij als gemeente kijken mee en zijn betrokken bij alle openbare laadlocaties. Met de gegevens van de enquêtes en de informatie van de bestaande palen kunnen we een kaart maken waar wat ons betreft de uitbreiding gewenst is en kan”, aldus Grevink. “Maar de kaart en de locaties worden ook openbaar en daar kunnen inwoners weer op reageren en meedenken, om zo uiteindelijk tot de plaatsing van de palen te komen waar ze het beste passen wat betreft de wijk, infrastructuur, gebruik en veiligheid.”

De laadpaal is niet alleen een stroomleverancier

Het proces van plaatsing en uitbreiding van laadpalen verloopt transparant, en de gemeente spoort inwoners aan om mee te doen met de enquête en straks de voorgestelde locaties te beoordelen en hun feedback te geven. Op deze manier wordt gestreefd naar een optimale inrichting van de laadinfrastructuur, die voldoet aan de behoeften van de gemeenschap en de eisen van duurzame mobiliteit.

U kunt de enquête invullen door de QR-code te scannen of door op deze link te klikken. 


QR-code voor de enquête - Ingezonden