Wagenpark van het wijkteam Son en Breugel
Wagenpark van het wijkteam Son en Breugel Foto: Gemeente Son en Breugel

Onderhoud openbare ruimte gaat niet vanzelf

Algemeen

Son en Breugel - De openbare ruimte is van ons allemaal. Via de straat, de stoep en het bos gaan we naar ons werk, fietsen we naar school en wandelen we met de hond. Maar er verslijt ook wel eens wat: een lamp die het niet meer doet, een stoeptegel die verzakt is, of een struik die wel heel enthousiast z’n takken over de weg steekt. De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud, maar hoe werkt dat dan precies...

Redactie: Arndt van Ruremonde

Gras maaien, snoeien, vegen, lampen vervangen, een verzakte tegel recht leggen: dat doe je in en rond je eigen huis meestal zelf. Als het wat ingewikkelder wordt dan zijn er gespecialiseerde bedrijven die het probleem van een verstopte leiding oplossen of groter onderhoud doen. De gemeente regelt dat namens ons allemaal voor de hele openbare ruimte. Meer dan 2000 meldingen komen er per jaar binnen. Dirk van Riel, coördinator team wijkbeheer bij de gemeente, vertelt hoe dat in z’n werk gaat.

“Eigenlijk is het niet anders dan thuis”, zo vertelt Dirk. “We doen alles voor een fijne leefomgeving voor onze inwoners. Schoon, heel en veilig. De meldingen over een probleem in de openbare ruimte komen vooral binnen via het meldingenformulier op de gemeentelijke website en telefonisch. Ook komen er meldingen binnen via de wijkteams, social media en de app BuitenBeter.”

Al die meldingen worden geregistreerd in het meldingensysteem van de gemeente. Vanuit daar worden ze verdeeld over de organisatie en wordt er bijgehouden hoe ver het staat met de oplossing. “We willen de melder ook graag laten weten dat het is opgelost. En als dat niet meteen lukt, wanneer we er dan wel mee aan de slag gaan.” De meeste kleine meldingen worden opgepakt door de wijkteams die snel kunnen inspelen op problemen.

In een tijd waar je voor alles een app op de telefoon hebt, lijkt de app BuitenBeter de oplossing. Maar niets is minder waar. Er spelen een paar problemen. De app mag de gegevens van de melder om privacyredenen niet zomaar doorgeven. In de betaalde versie kan dat wel, maar die is weer niet goed ingericht om de meldingen door te zetten naar de juiste medewerker. Voor de gemeente is het eigen meldingenformulier de beste ingang. Ook andere gemeenten kiezen daarom nu eerder voor een eigen manier van signalen aanmelden.

De gemeente werkt er ook aan om meldingen te voorkomen. Veel gespecialiseerde werkzaamheden worden door aannemers uitgevoerd, maar soms wordt daar onderling nog niet goed afgestemd, waardoor bijvoorbeeld de stoep misschien wel tweemaal in korte tijd opengaat. In de toekomst gaat de gemeente met minder aannemers werken waardoor de afstemming van werkzaamheden zal verbeteren.

De grootste vermindering van het aantal meldingen verwacht Dirk door steeds planmatiger te gaan werken. Met inspecties wordt bekeken wat nodig is en wordt er preventief onderhoud uitgevoerd. Een voorbeeld daarvan is het snoeien van bomen. Door op de gemeentepagina en via social media de inwoners daarvan op de hoogte te stellen is het aantal meldingen flink gedaald. “Helemaal terug naar nul meldingen zal nooit lukken”, stelt Dirk, “maar iedereen kan daar wel in helpen. Als je bijvoorbeeld wat kleine rommel op de weg ziet liggen, dan kun je dat melden, maar je kunt het natuurlijk ook zelf even opruimen. De openbare ruimte is van ons allemaal en zo houden we die samen schoon en veilig.”