Afbeelding
Foto: Pixabay.com
Column Lucky Luc

Uitverkoop

Column

Son en Breugel - Vroeger was het maar een paar keer per jaar uitverkoop. Op de grens van de seizoenen, als de winter met tegenzin plaats maakte voor de zomer, als bomen en struiken weer in blad schoten en de rokjes weer kort werden, maakte de wintercollectie plaats voor de zomercollectie. Om aan het eind van het jaar de omgekeerde weg te bewandelen, als de dagen korter, guurder en natter werden.

Nu lijkt het of het hele jaar door uitverkoop gehouden wordt. Elke week sneuvelen talloze bomen om als folders vol onweerstaanbare aanbiedingen van supermarkten, drogisterijen of een andere winkelketen in onze brievenbussen te belanden.

Veel van die 'drie voor de prijs van twee' aanbiedingen zijn alleen aantrekkelijk als je grootverbruiker bent. Als je alleen of met zijn tweeën, is het voordeel beperkt. Tenzij je je vol wil proppen met chips, kroketten of varkenslapjes die in de aanbieding zijn. Of het iets is dat lang houdbaar is.

De prijzen vliegen je om de oren in die folders, kortingen van 30, 40% of zelfs meer worden als heerlijk ruikende worstjes onder je neus gewreven. De worst kan ook vegetarisch zijn, als u dat liever heeft. Zijn die kortingen wel echt kortingen?

Je zou denken van wel, die winkeliers hebben toch geen prijzensjoemelsoftware? De Consumentenbond is duidelijk: de 'van'-prijs mag geen willekeurig bedrag zijn, het moet een bedrag zijn waarmee in de voorafgaande drie maanden al eens is geadverteerd, aldus een woordvoerder (De Telegraaf 21 november 2018).

Het wordt nog erger. Geheel in Amerikaanse traditie wordt van zo ongeveer elke feestdag een commerciële happening gemaakt, zoals Valentijnsdag, Moeder- en Vaderdag en natuurlijk Sinterklaas en Kerstmis. Om vooral nog meer spullen te kunnen slijten die u en ik niet echt nodig hebben, importeren onze commerciële vrienden nu ook typisch Amerikaanse fenomenen als 'Black Friday', Singles Day' en 'Cyber Monday'.

Volgens Pablo Druijts van Black Friday Nederland, een organisatie die sinds 2015 alle aanbiedingen bijhoudt (waarvoor dank!), valt er zeker wel voordeel te halen, al gaat het niet zover als aan de overkant van de Grote Plas (De Telegraaf 21 november 2018).

'Weet goed wat de originele prijs is', geeft Pablo ons mee. Zoals al gezegd mogen volgens de regels niet willekeurige 'van'-prijzen genoemd worden, al blijkt uit een steekproef onder 40 webshops die dit najaar gehouden werd: ruim de helft houdt zich niet aan deze regel. Juist ja.

Oftewel: we moeten zelf controleren of de korting wel echt een korting is, door op websites van concurrerende aanbieders te kijken. Verkopers laten eerst de prijs oplopen, om in november of december de prijs te laten zakken, zodat het lijkt alsof we gigantische korting kunnen 'verdienen'. Of ze vergelijken een tweetal laptops met verschillende specificaties, zodat je niet even of een andere website kunt vergelijken. De rakkers!

Als ik Mark Rutte bezig zie, lijkt het alsof ook Nederland in de uitverkoop gaat. De afschaffing van de dividendbelasting, volgens de premier 'goed voor de werkgelegenheid', blijkt ingefluisterd te zijn door Paul Polman, CEO van Unilever. Die wilde het hoofdkantoor naar Rotterdam verhuizen, maar dat vreesde hij er niet door te kunnen krijgen als de dividendbelasting niet afgeschaft zou worden. De afloop kent u.

Wilt u meer lezen of reageren? Ga dan naar www.eigen-wijs-heden.nl.