Jongensdroom komt uit in Saudi-Arabië
Jongensdroom komt uit in Saudi-Arabië Foto: Wil Feijen

Jongensdroom komt uit in Saudi-Arabië

Sport sport

Son en Breugel - Al vanaf het moment dat hij als jochie de straat onveilig maakte op zijn crossfietsje was de inmiddels 38-jarige Ronald van Loon bezeten van snelheid en avontuur. Voor deze ‘petrolhead’ uit de Hendrik Veenemanstraat maakte het crossen op de motor door de jaren plaats voor een rallyauto. 

Redactie: Ivo van Hoek

Inmiddels maakt onze dorpsgenoot, in het dagelijks leven eigenaar van autobedrijf RVL Auto`s in Beek en Donk, al bijna 7 jaar de rallypaden onveilig in zijn ‘Red-Lined’-bolide. Behalve in eigen land rijdt Ronald met zijn vaste navigator Erik Lemmen rally-wedstrijden in landen als Polen, Spanje, Tunesië en Marokko. Ondanks zijn relatief jonge leeftijd heeft Ronald al vele internationale successen geboekt omdat hij, naast talentvol, enorm gedreven en perfectionistisch is.

Ronald: “Details, hoe klein ook, maken in zware meerdaagse rally’s het verschil tussen roemloos uitvallen of een glorieuze podiumplek. Jaren geleden kocht ik in Portugal mijn 1e Red-Lined rallyauto tweedehands. Ondanks dat we een snelle en betrouwbare auto hadden gekocht, op basis van een V8 Nissan Navarra, heeft ons rallyteam de auto compleet gestript en zelfstandig opgebouwd en naar onze hand gezet. Recent kregen we de beschikking over een nieuwe fabrieksauto van Red-Lined, die we begin dit jaar bij hen in Zuid-Afrika kochten. Het uitrijden van de zwaarste rally ter wereld, de roemruchte Dakar Rally, is een enorme slijtageslag die wordt beslist op details en wordt gewonnen op ervaring.” 

Mede om die reden heeft het Oase Motorsport-team opnieuw de complete auto gestript, diverse aanpassingen gedaan en opnieuw afgesteld. Hoewel Ronald ter voorbereiding al vele z.g. dessert-rally’s heeft verreden, en nu dus de beschikking heeft over een potente fabrieksauto, maakt hij zich geen illusies. 

Na vele testkilometers in Spanje debuteren Ronald en Erik in Saudi-Arabië met startnummer 263 tijdens Le Dakar als relatief klein privéteam in de op één na snelste T1-klasse. Omdat de top 20 bij de personenwagens wordt gedomineerd door professionele fabrieksteams met astronomische budgetten, is heelhuids uitrijden de 1e prio voor de bescheiden debutant uit Son.

“Uiteraard zal ik mijn huid duur verkopen, maar er is een gouden regel in de autosport: ‘Je finisht pas als eerste nadat je eerst die finish hebt gehaald’. Hoewel er een aantal dorpsgenoten in de woestijn aanwezig zijn ter assistentie, ben ik dit jaar de enige die zelf de wedstrijd daadwerkelijk rijdt. Begin deze maand heb ik alvast mijn Red-Lined pick-up en onze assistentievoertuigen persoonlijk in Marseille op de boot gereden, samen met de andere deelnemers uit Europa”, aldus Ronald. 

Hoewel de 45e Dakar Rally pas start op 31 december (en eindigt op 15 januari) worden alle rallyvoertuigen nu dus al naar het Midden-Oosten verscheept. Tijdens deze extreme rally worden totaal 14 etappes verreden en de route brengt de rijders van het strand aan de Rode Zee tot aan Dammam aan de Arabische Golf.

Naast Ronald komt de Sonse inbreng vooral vanuit het Euro Truck-team van De Rooij; dit enorme Iveco-fabrieksteam zal een aantal z.g. ‘Torpedo’-wedstrijdtrucks aan de start brengen. Teammanager en dorpsgenoot Gerard de Rooij krijgt daarbij kundige ondersteuning van o.a. zijn Sonse maatjes John Peters (logistiek en techniek) en Roel Engel (VIP-begeleiding en organisatie). 

In deze krant zullen we komende maand de avonturen op de voet blijven volgen van vier inmiddels volwassen dorpsgenoten die hun jongensdroom najagen in die hete zandbak.