Piet Smits druk bezig met het aanvullen van het assortiment
Piet Smits druk bezig met het aanvullen van het assortiment Foto: MooiSonenBreugel

Nieuwe eigenaren De Soepkom, Piet en Josje Smits, starten vol nieuwe energie

Algemeen

Son en Breugel - Eerder dit jaar tekenden Piet en Josje Smits een verkoopcontract met Hans en Henny Merks, waarmee zij officieel de trotse eigenaren van De Soepkom, gevestigd aan de Airbornestraat, werden. Voordat de daadwerkelijke overgang plaatsvond, hebben ze eerst ‘stage’ gelopen bij de huidige eigenaren om de fijne kneepjes van het vak al zo veel mogelijk op te doen. Nu, vanaf vrijdag 1 september, zullen ze De Soepkom volledig runnen als de nieuwe eigenaren, waarmee een periode van training wordt afgesloten.

Redactie: Adrie Neervoort

Piet Smits, die voornamelijk in de winkel en keuken zal zijn, benadrukt dat klanten geen grote veranderingen hoeven te verwachten. “De Soepkom staat en stond altijd al voor kwaliteit en eerlijke producten, dus daar gaan we niets aan veranderen”, zegt Piet. Hans zal doorgaan met het bereiden van de heerlijke soepen en het bestaande assortiment blijft behouden, hier zal Henny één dag in week aan meekoken. Inge Merks, de dochter van Hans en Henny, zal ook blijven werken bij De Soepkom. Er blijft daarmee een vertrouwd en geliefd gezicht in de winkel aanwezig.

“Misschien is het grootste verschil het nieuwe logo dat vanaf nu het symbool van De Soepkom zal zijn”, voegt Josje toe. “We werken, net als voorheen, met zoveel mogelijk lokale producten. Zo komt het kippenvlees dat we gebruiken in onze soepen en maaltijden van een kippenboerderij in Breugel.”

Net als Hans heeft Piet al vele jaren een passie voor koken. Zijn BBQ-gerechten zijn al lange tijd geliefd. Hij is samen met zijn team, Los Pollos Hermanos, zelfs tweemaal Nederlands kampioen culinair BBQ’en geworden. Hierbij draait het niet om het eenvoudige grillen van worstjes of hamburgers, maar om het creëren van gerechten op de barbecue.

Piet legt uit: “Het voorbereiden van het product is uiteindelijk wat het resultaat bepaalt. Denk aan marineren, voorbereiden en werken met het beste vlees.” Met enthousiasme kondigt hij ook aan dat er naast de bestaande versmaaltijden ook gerechten met een BBQ-twist worden geïntroduceerd. Piet houdt nog even geheim welke dat precies zullen zijn. “Ik zal ook vlees verkopen dat geschikt is voor de BBQ. Het gaat om producten die ik zelf op de BBQ heb voorbereid. Het vlees is al perfect op smaak gebracht en gegaard, zodat het thuis verder op de BBQ kan worden bereid, maar het kan natuurlijk ook gewoon in de oven. Zo kan ook iemand die minder ervaren is met BBQ’en toch een culinair hoogstaand resultaat behalen”, voegt Piet lachend toe.

De Soepkom houdt bij de versmaaltijden rekening met de seizoenen. “In bepaalde seizoenen is een specifiek product gewoon op zijn best”, legt Josje uit, “en we halen onze producten rechtstreeks van lokale bedrijven.” Naast de heerlijke maaltijden en soepen kunnen klanten ook kiezen uit verschillende delicatesseproducten, zoals olijfolie, chocolade en noten. Alles wat in de winkel te koop is, kan ook worden gecombineerd in diverse cadeaupakketten. Ook zijn er cadeaubonnen van De Soepkom beschikbaar.

Josje zal de Soepkom combineren met haar huidige baan, en daardoor met name op donderdag in de winkel werken en indien nodig op andere dagen. Echter, omdat Piet en Josje ook ouders zijn van twee dochters van 4 en 6 jaar oud, zal haar aandacht naast haar werk veel gericht zijn op het gezin.

Benieuwd naar de subtiele veranderingen die Piet en Josje hebben doorgevoerd? Loop binnen tijdens het openingsweekend of proef een heerlijk gerecht bij de kraam voor de winkel tijdens de jaarmarkt op zondag 3 september. De winkel is normaal gesproken geopend op dinsdag tot vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur.

“Maar loop ook gerust binnen als je op zoek bent naar een leuke bijbaan als winkelhulp bij De Soepkom. We kunnen zeker nog wat hulp gebruiken op zaterdag, maar mogelijk ook op andere dagen”, besluit Josje.


Piet Smits druk bezig met het aanvullen van het assortiment