Afbeelding
Foto: Ingezonden

Kunnen café's in Son en Breugel hun hoofd nog boven water houden?

Algemeen Coronavirus

Precies een maand geleden, op 15 maart, ging de horeca op slot. Een dag die de horecaondernemers niet snel zullen vergeten, een dag die met een ‘zwarte rand’ de geschiedenisboeken in gaat. Horecaondernemers moesten nieuwe plannen bedenken. Hoe nu verder? Sommige ondernemers konden nog een bestel- en bezorgservice aanbieden, anderen zijn helemaal gesloten en hebben geen inkomsten, maar wel uitgaven. Hoe gaat het met deze ondernemers, hoe kijken zij terug op de afgelopen weken en hoe kijken ze richting de toekomst?

Redacteur: Emmy Grit

Nadat beheerder Martony Gevers van Feestcafé De Bongerd de eerste week lamgeslagen was door de aangekondigde maatregelen, heeft hij de afgelopen weken reparaties en onderhoud uitgevoerd in het feestcafé. Ook eigenaars Odette en Bert-Jan Leermakers van Café-Restaurant De Zwaan maken van de nood een deugd en zijn meteen begonnen met een plan van aanpak om de vele klussen te klaren. Odette: “We zijn normaal gesproken zeven dagen in de week open, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Deze tijd gebruiken we om de vele klussen te doen.” Een aantal personeelsleden komt dagelijks helpen, anderen komen op toerbeurt en helpen dan mee om te klussen of te poetsen.

Moeder
Nadat alles in Sportcafé Expreszo in sporthal De Landing was opgeruimd en klaargemaakt voor de sluiting is Hanneke Essens, een van de uitbaatsters van het sportcafé, thuis in de huid gekropen van ‘juf’. Hanneke: “Ik heb twee kinderen en zij zijn ook thuis. In de ochtenduren begeleid ik hen met schoolwerkzaamheden. Daarnaast werk ik de administratie bij en verder ben ik in en om het huis aan het rommelen. Af en toe ga ik nog even naar het sportcafé om kleine klusjes uit te voeren. Daar is nu tijd voor.” Linda van Asseldonk, eigenaresse van Café ’t Hart van Son, besteedt haar tijd volledig aan ‘mama-zijn’. “Je kunt en mag bijna niets, dus ik ben op dit moment fulltime moeder.”

Tegenslag
Voordat de maatregel van kracht was, was By Welten & Verhagen van Toon Welten en Joep Verhagen nog niet geopend. Voor de corona-uitbraak hebben zij maanden hard gewerkt om rond carnaval het café te kunnen openen. Door diverse tegenvallers is dit niet gelukt. De werkzaamheden waren voor de coronacrisis zo goed als klaar en de eerste gasten konden ontvangen worden. De maatregel om de horeca te sluiten was opnieuw een tegenslag. Toon en Joep vertellen: “We hebben de eerste twee weken een korte pauze ingelast om dit nieuws te verwerken. We hebben nog geen glas bier getapt en staan direct voor de grootste uitdaging van ons bestaan. Zwaarder dan dit is niet mogelijk.” Na de ingelaste pauze zijn Toon en Joep weer elke dag bezig in het café. Een aantal werkzaamheden stond nog op de planning en ze zijn aan het poetsen. De heren: “Niet in het café, dat is spik en span en klaar om geopend te worden. We hebben de opslag en de kelder onder handen genomen.”

Dartcompetitie
Voorlopig is het nog wachten totdat een week voor 28 april het kabinet met een nieuwe persconferentie komt en laat weten of de maatregelen versoepeld, opgeheven of verlengd worden. De vijf horeca-ondernemers hopen allemaal dat ze na 28 april weer open mogen. Linda: “Als dit het geval is, gaan we een zomer-dartcompetitie starten, en natuurlijk het terras weer voor de deur zetten.”

Buffer opbouwen
Het hoogseizoen bij Sportcafé Expreszo start in november en duurt tot en met maart. In die periode wordt een buffer opgebouwd. Tijdens de zomervakantie is de sporthal zes weken gesloten en het sportcafé dus ook. Hanneke: “Het kan dus zo maar zijn dat we zes maanden moeten overbruggen, van maart tot en met augustus. Het is allemaal afwachten, meer kunnen we op dit moment niet doen.”

Regeling kabinet
Het kabinet heeft een regeling getroffen dat een horecagelegenheid in aanmerking kan komen voor 4.000 euro tegemoetkoming. Sportcafé Expreszo komt op dit moment nog niet hiervoor in aanmerking. Hanneke: “Er is een lijst opgesteld met SBI-codes van de KvK. De code van Expreszo staat nog niet op die lijst. Je kunt dit wel aanvragen bij de RVO, en dit heb ik ook gedaan. Het is nu wachten op antwoord.” Odette, Toon/Joep, Linda en Martony laten weten dat zij voor deze regeling in aanmerking komen omdat ze helemaal geen inkomsten hebben.

Steun
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) steunt horecagelegenheden ook. Joep: “Bij de KHN kun je te allen tijde aankloppen voor advies. Zij doen echt hun best om de horeca er doorheen te slepen.” Linda geeft aan dat zij er nog geen gebruik van heeft gemaakt en Hanneke laat weten dat ze nog geen contact heeft gehad met de KHN. Martony wordt niet door de KHN gesteund of geholpen.

Opschorten of kwijtschelden
Brouwerijen die panden verhuren aan horecaondernemers denken mee met de huurders. Zij kunnen de huur opschorten, geheel kwijtschelden of eventueel een deel daarvan. Linda: “De verhuurder heeft mij laten weten dat de huur opgeschort mag worden, maar dat wil ik zelf niet. Ik heb gevraagd of ze een deel willen kwijtschelden. Ik heb daar nog geen respons op gehad.” Voor Feestcafé De Bongerd is het op dit moment nog onduidelijk of de huur opgeschort c.q. kwijtgescholden kan worden. Martony: “Ik weet ook niet of het kwijtschelden of opschorten voldoende is, want de kosten gaan tenslotte gewoon door.”

E-learning
Café-Restaurant De Zwaan wordt heel goed geholpen door de KHN. Odette: “Maar zij weten ook nog steeds niet alle antwoorden. Ze bieden op dit moment gratis e-learning aan, voor mensen die thuis wil leren. Daar maken we dankbaar gebruik van. Op dit moment is de steun vanuit de KHN voldoende, maar deze crisis moet geen maanden duren.” Voor Sportcafé Expreszo is uitstel van betaling mogelijk. Hanneke: “De verhuurder is momenteel aan het uitzoeken of hij meer voor ons kan doen.”

Zijn er klaar voor
De vijf ondernemers hopen binnenkort het goede nieuws te horen dat zij hun gasten weer welkom mogen heten. Ze zijn er klaar voor!