Henny in 'De Soepkom'
Henny in 'De Soepkom' Foto: Wil Feijen

Henny Merks voert grote veranderingen door bij De Soepkom

Algemeen Algemeen / Son & Breugel

Son en Breugel - Lionsclub Son en Breugel wil een aantal lokale ondernemers het welverdiende podium geven. Dit doen zij op 3 juli als de ‘Lionsclub Son en Breugel Trofee 2021’ uitgereikt wordt aan een Son en Breugelse ondernemer die zich op een speciale wijze heeft ingezet voor de gemeenschap in Son en Breugel, of een speciale prestatie heeft geleverd in deze coronatijd. Deze ‘Trofee’ werd in 2020 voor de eerste keer uitgereikt aan Adrie Neervoort, uitgever en eigenaar van DeMooiSonenBreugelKrant. Wie neemt de tweede ‘Trofee’ in ontvangst? Deze vraag wordt 3 juli beantwoord, tijdens de feestelijke uitreiking.

Redacteur: Merel Cooijmans
Fotograaf: Wil Feijen

Voorafgaande aan deze uitreiking besteedt Lionsclub Son en Breugel, verdeeld over de komende weken, aandacht aan zeven lokale ondernemers die de afgelopen jaren door de Rabobank, de hoofdsponsor van de jaarlijkse Ondernemersavond, tot ‘Starter van het jaar’ zijn uitgekozen. In DeMooiSonenBreugelKrant van 19 mei werd teruggeblikt met Simone en Ramon van De SteenUijl, ‘Starter van het jaar 2015’; deze week staat Henny Merks van De Soepkom ‘in het Sonnetje’.

Ambitie
Henny Merks is al enkele jaren de trotse eigenaresse van De Soepkom. Ze heeft altijd de ambitie gehad om een zaak voor haarzelf te beginnen, maar, tot een paar jaar geleden, had ze nooit de kans en moed gehad om deze stap te zetten. Het laatste duwtje in de rug kwam van haar kinderen. Henny: “Mam, zeiden ze, je zegt altijd tegen ons dat we moeten doen wat we leuk vinden en voor onze dromen moeten gaan. Nu moet jij dat maar eens doen. En daar hadden ze gelijk in.”

Iedereen eet soep
Ze wist al snel dat ze soep wilde gaan maken. Henny: “Iedereen eet soep.” Ze vond alleen soep verkopen niet genoeg. Ze wilde er ook een lunchroom bij en een klein winkeltje voor streekproducten. Bij het zoeken naar een geschikt pand sprak het voor haar vanzelf dat het een pand in Son en Breugel zou worden. “Mijn man Hans is hier geboren en getogen. Zelf woon ik ook al heel erg lang in het dorp en ik heb er niet over getwijfeld ergens anders te starten”, legt Henny uit. Zo heeft ze in korte tijd De Soepkom opgericht in de Airbornestraat. Haar inzet is beloond op de Lionsclub Ondernemersavond van 2016 met de Rabobank Startersprijs. Het concept sloeg aan en de lunchroom liep goed, totdat er in 2020 restricties opgelegd werden door de verschijning van corona.

Lunch en avondmaal met toetje
“We verkochten nog steeds onze soepen. We hebben ook heel lang de hoop gehouden dat we in september 2020 weer volledig open mochten”, blikt ze terug. Zodra bleek dat de horeca nog voor langere tijd dicht moest, heeft De Soepkom enkele ingrijpende aanpassingen gedaan in het concept. Henny is begonnen met het maken van complete maaltijden, het lunchroomgedeelte is vervangen door koelingen, gevuld met soep en maaltijden. “We hebben tegenwoordig alles: van een lunch tot een volledig avondmaal met toetje.” Ook de streekproducten verkopen ze nog steeds en er liggen gemiddeld vijftig soorten soep in de vriezer. Ondanks dat de horeca weer langzaamaan open mag, is Henny niet van plan om de komende jaren het lunchgedeelte terug te zetten. “We hebben veel geïnvesteerd in dit nieuwe concept en ik vind het maken van de maaltijden leuker dan verwacht”, zegt ze. Ook is er veel vraag naar goede, gezonde maaltijden en verse groenten.

Streek- en seizoenproducten
Henny geeft aan dat het vinden van de juiste maaltijden in het begin nog wel lastig was: “Ik kan zelf iets wel heel lekker vinden, maar het moet ook aansluiten bij de smaak van onze klanten.” Henny heeft hier een oplossing voor gevonden: ze geeft vrienden en vaste klanten regelmatig een hapje mee als ze een nieuw recept heeft bedacht of gevonden. “Ik weet precies bij wie ik eerlijke feedback krijg waar ik ook echt iets aan heb”, legt ze uit. Henny en Hans koken alleen maar met streek- en seizoenproducten. “De zoutpot raken wij ook niet aan”, zegt ze trots.

Trouw aan eigen concept
Hans en Henny zien dat gezonde en milieubewuste aspecten ook bij een afhaalmaaltijd steeds belangrijker worden: “We zien veel gezinnen die het erg druk hebben en af en toe iets makkelijks willen eten. Tegenwoordig letten steeds meer mensen erop dat ook de makkelijke maaltijd gezond en verantwoord is.” Voor de eigenaars van De Soepkom zijn deze aspecten ook erg belangrijk. Henny zegt dat ze altijd trouw aan hun eigen concept zijn gebleven en dat ze dat alle (startende) ondernemers aanraadt.