Afbeelding

Een berg asfalt, wat doen we er uiteindelijk mee?

Zakelijk

Son en Breugel - Om maar met de deur in huis te vallen, als ik iets smerig vindt is het wel asfalt. Nee, niet als ik er met 120 kilometer per uur over kan rijden. Nee, dat moment ervóór, wanneer die gasten met die grote machines het aan het aanbrengen zijn, die stank is verschrikkelijk. Je zult maar een berg asfalt in je achtertuin krijgen.

Door: Adrie Neervoort

Met die gedachten reed ik al vroeg in het midden van de week naar de firma Jansen in Son en Breugel. Het bedrijf is gevestigd aan de Kanaaldijk Zuid in Son en Breugel. Daar waar vroeger de vrachtwagens vol met vers gebakken stenen de poort uit reden rijden nu de vrachtwagens van A. Jansen BV de poort uit richting de Boschdijk net zoals de vrachtwagens met stenen het al jaren daarvoor deden. Op het terrein ligt een berg met Teerhoudend Asfalt Granulaat (TAG), iets minder hoog dan een tijdje geleden het geval was, maar in hoeveelheid nog net zoveel.

De berg is een discussie, nee zeg maar gerust het onderwerp van een behoorlijke meningsverschil. De berg heeft een gewicht van 650.000 ton en bevat veel polycyclische aromaten (PAK's) die in vrije toestand giftig en kankerverwekkend zijn. Daarom mag al sinds 1991 geen teer of teerhoudende producten meer in asfalt worden verwerkt.
Voor het verwijderen en verwerken van dit teerhoudend afval leveren de wegbeheerders dit zogenaamde TAG in bij erkende verwerkers, zoals Jansen Recycling die een vergunning heeft om het asfalt op te slaan. Daardoor is er een berg asfalt TAG ontstaan op het terrein van Jansen recycling.
Een berg die niet voor iedereen even wenselijk is zelfs voor de firma Jansen niet. Maar ook anderen klagen steen en been over de berg. Zoals de eigenaar van Auqa Best, de heer van Pelt, zijn badgasten kunnen de berg zien en vreest hij voor de mogelijke asfaltverwerker die er gaat komen. De gasten worden dan geconfronteerd met een stomende en stuivende asfaltverbrander die ook nog eens het zwemwater aantast, volgens Van Pelt.
Ook de bewoners van de Achtse Barrier kijken met argus ogen naar de ontwikkelingen rondom de asfaltberg, dit omdat de wijk een kleine kilometer van het terrein van Jansen afligt.
Voor het terrein geldt een vergunning uit 2007 waarmee tot maximaal 500.000 m3 (circa 1.000.000 ton) TAG mag worden opgeslagen. Er ligt een aanvraag voor een nieuwe revisievergunning die de oude moet vervangen en daarnaast is er een aparte vergunning nodig voor de TAG-reiniger.
Ondertussen is er het volgende afgesproken. De berg wordt afgetopt op 20 m hoogte, waardoor die wel breder wordt maar niet meer te zien is vanaf Aquabest, de berg zal natgehouden worden, de provincie monitort het grondwater richting Aquabest. (TAG loogt nauwelijks uit), Jansen Recycling dient een aanvraag in voor een vergunning voor zijn TAG-reiniger. Hier is door of met medewerking van Jansen aan voldaan.

Intussen rijd ik het terrein van Jansen op en parkeer mijn auto voor het voormalige woonhuis van de familie van Hapert, de oud eigenaren van dit terrein toen het nog een steenfabriek was.
De heer Jansen verwelkomt mij op zijn kantoor en die een zakelijke maar sfeervolle inrichting heeft.
Nadat de koffie is gebracht begint de heer Jansen op mijn verzoek met zijn verhaal. Laat ik bij het begin beginnen zegt hij, wij houden ons bezig met puinrecycling, glasrecycling, grondreiniging en thermische reiniging. Wij hergebruiken materiaal en zijn dus een duurzaam bedrijf. Het zogenaamde TAG asfalt wordt ook door ons ingenomen en verwerkt. Tot nu toe gebeurt het verwerken van dit asfalt bij asfaltverwerkers in Rotterdam en de Eemshaven. Wij rijden daar dagelijks met het asfalt naar toe en komen terug met het grind dat gewonnen wordt uit het TAG asfalt. Dit grind komt weer terug naar ons als basis voor het beton dat wij weer leveren aan de o.a. de bouw.
Het transport naar de asfalt verwerkers is niet duurzaam en zeer onlogisch. Daarom hebben wij als bedrijf, nadat wij een vergunning hebben gekregen voor het opslaan van TAG asfalt, direct een vergunning aangevraagd voor een asfaltreiniger.
Deze zou dan op ons terrein aan de Kanaaldijk in Son en Breugel komen te staan. Zodat het recyclen van het asfalt direct kan beginnen op de plaats waar het TAG asfalt binnenkomt.

Antoon Jansen begrijpt er weinig meer van, en hij denkt dat er veel gezegd en geschreven is over de asfaltberg zonder kennis van zaken. "Asfalt loogt niet uit, asfalt ruikt niet in koude vorm en bij het verwerken van asfalt komen er nauwelijks geuren of rook vrij, ja wel stoom, een witte rookpluim dus".
Alle controles zijn uitgevoerd en onder de opslag ligt een goedgekeurde vloeistofdichte vloer, er zijn zelfs peilbuizen om de asfaltberg geslagen om het grondwater continue in de gaten te houden, geheel overbodig volgens Jansen maar we doen het toch. Daarnaast ligt onder de opslag een vloeistofdichte vloer.
Resultaat: er is nog nooit enige vervuiling gemeten, zegt Jansen. De oplossing volgens Jansen is het bouwen van de asfalt verwerkingsfabriek op zijn terrein. "Dan zal de berg in beperkte mate nog aanwezig zijn en rijden er niet honderden vrachtwagens op en neer van Rotterdam en Eemshaven naar Son en Breugel. Als een asfaltfabriek al belastend zou zijn, dan is deze dat nooit in de mate waarin het transport op dit moment het milieu belast" aldus Jansen.

Om mij van zijn gelijk te overtuigen neemt hij mij mee het terrein op naar de veel besproken asfaltberg. We lopen naar de plek waar de asfaltfabriek moet komen en naar de TAG asfaltberg.
Jansen maakt een weids gebaar en zegt "Wij bevinden ons tussen twee recyclingbedrijven, Baetsen en Rendac , samen met ons dus drie bedrijven die duurzaam bezig zijn met recyclen. De plek dus voor een asfaltverwerkingsfabriek".

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Algemeen 19 uur geleden Tien inwoners Son en Breugel ontvangen een Koninklijke onderscheiding
Ron Hendriks
Algemeen 19 uur geleden Honden uitlaten in losloopgebieden: niet meer dan drie honden los
Wagenpark van het wijkteam Son en Breugel
Algemeen 22 uur geleden Onderhoud openbare ruimte gaat niet vanzelf
The Jewellery Event Sieraad & Friends
Advertorial Algemeen 25 apr, 20:00 Edell Fine Jewelry aanwezig bij Sieraad & Friends
Vrijwilliger gevraagd op de Buurtbus 260
Algemeen 25 apr, 17:00 Buurtbus 260 zoekt vrijwillige chauffeurs
Archieffoto: Fietsenmarkt Dutmella
Algemeen 25 apr, 15:00 Op 1 juni is het weer zover: de Fietsenmarkt van scouting Dutmella