Voorstelling in het Parktheater
Voorstelling in het Parktheater Foto: Ingezonden

Kinderen De Harlekijn en Emiliusschool samen naar het theater

Algemeen

Son en Breugel - Dinsdag 27 februari zijn 40 kinderen van De Harlekijn en de Emiliusschool samen naar het Parktheater gegaan om een dansvoorstelling te bezoeken. Martin Heeffer (bestuurder Emiliusschool), Maaike Sanders (leerkracht groep 3 De Harlekijn) en Lidwien Storimans (directeur De Harlekijn) vertellen over deze bijzondere ervaring.

Redactie: Marc van Beek

Dansvoorstelling
Ook vorig jaar is de Emiliusschool al met 4 groepen leerlingen naar een dansvoorstelling in het Parktheater geweest. Dit was mede in het kader van de maatschappelijke opdracht die het Parktheater heeft om nieuwe doelgroepen met cultuur en het theater kennis te laten maken. Een jaar geleden was dit al een groot succes. Voor de kinderen van de Emiliusschool die meegingen was alles nieuw. Samen in een bus zitten, het theater, de belichting en het geluid, en de dansvoorstelling zelf, die werd uitgevoerd door de dansers van ‘de Stilte’.

ook omdat de kinderen van de twee scholen het zo gewoon begonnen te vinden om samen op te trekken

De voorstellingen van de Stilte zijn non-verbaal waardoor ze voor iedereen toegankelijk zijn. Er wordt gebruik gemaakt van licht, bepaalde objecten en verschillende instrumenten. Alle kinderen van de Emiliusschool zijn ernstig meervoudig beperkt, wat maakt dat sommige niet kunnen spreken. Maar dit blijkt geen belemmering te zijn om van de voorstelling te genieten. De kinderen reageren op licht- en geluidseffecten en zijn enorm vrolijk en gefocust. Na de voorstelling kunnen ze zelf meedoen en worden dan bijvoorbeeld uit hun rolstoel getild om zelf te spelen met de instrumenten.

‘Ze zijn ook ondeugend en grappig’
Dit jaar werd daar nog een schepje bovenop gedaan. In onderling overleg tussen de Emiliusschool en basisschool De Harlekijn werd besloten om samen naar een dansvoorstelling te gaan. Dit paste ook goed binnen de doelstelling van het Parktheater om doelgroepen te mengen, zoals dat zo mooi heet. Kinderen uit groep 3 van Maaike Sanders van De Harlekijn gingen samen met de kinderen van de Emiliusschool op pad. Maar eerst was er gelegenheid om aan elkaar te wennen. In de weken voorafgaand aan het bezoek waren er kringgesprekken met de kinderen van groep 3 waarin bijvoorbeeld de vraag werd gesteld wat ze zouden doen als hun benen het niet meer deden. Daarnaast was er ook een persoonlijke kennismaking met de kinderen van de Emiliusschool, eerst wat onwennig, maar al gauw werd er gewoon samen gespeeld. ‘Ze zijn ook gewoon ondeugend en grappig’ was de reactie van een van de kinderen over leerlingen van de Emiliusschool.

Samen op pad
En vorige week was het dan zover: samen naar de voorstelling. Dat bleek opnieuw een hartverwarmende gebeurtenis, vooral omdat alle kinderen, begeleiders en ouders zo genoten van alles wat er die dag gebeurde, maar ook omdat de kinderen van de twee scholen het zo gewoon begonnen te vinden om samen op te trekken. Toen een van de kinderen van de Emiliusschool met veel geluid reageerde op de voorstelling en de begeleider hem wat stiller wilde laten zijn, reageerde een kind van groep 3 met ‘je mag toch lachen en geluid maken...’. Een teken dat de kinderen goed op elkaar zijn ingespeeld en het voor elkaar opnemen als dat nodig is.

Samenwerking De Harlekijn en Emiliusschool gaat door 
Martin Heeffer, Lidwien Storimans en Maaike Sanders zijn enthousiast over deze samenwerking, die zeker een vervolg krijgt. Er is al gevraagd of groep 8 van De Harlekijn de eindmusical ook op de Emiliusschool wil opvoeren. Daarnaast zullen er o.a. samenspeelmomenten gepland worden. 

Niet te veel beren op de weg zien, maar gewoon dingen proberen

Martin Heeffer vertelt dat het voor de Emiliusschool belangrijk is dat zij gezien worden als een van de scholen in Son en Breugel, weliswaar met bijzondere kinderen, maar kinderen die het net zoals alle kinderen fijn vinden om waar mogelijk samen te spelen en deel te nemen aan activiteiten in het dorp, zoals het IJsfeest. Dat vraagt meer voorbereiding, maar er is veel mogelijk als je je daarvoor inzet. ‘Niet te veel beren op de weg zien, maar gewoon dingen proberen’ is dan ook het credo van Martin. Hij is ook zeer te spreken over De Harlekijn, die dit is aangegaan en het samen met de Emiliusschool tot een groot succes heeft gemaakt.

Van het bezoek vorig jaar is een mooie minidocumentaire gemaakt. Zie https://www.youtube.com/watch?v=JBMFthXBDWo. Dit jaar zal opnieuw een documentaire worden gemaakt. 

Voorstelling in het Parktheater
Emiliusschool en Harlekijn samen naar parktheather
Voorstelling in het Parktheater
Emiliusschool en Harlekijn samen naar parktheather