Logo mooisonenbreugel.nl
Roefelen in de regiekamer van Omroep Brabant  | Fotonummer: 243039
Roefelen in de regiekamer van Omroep Brabant (Foto: Wil Feijen)

Roefeldag 2018: een onvergetelijke dag

Son en Breugel - Om eerlijk te zijn was ik best jaloers, ik zou best wel weer even 12 jaar oud willen zijn. Niet om mijn verloren jeugd te herbeleven. Wel om met jeugdig enthousiasme en verwondering te kunnen kijken naar de wereld. En om mijn ogen uit te kunnen kijken op Roefeldag, de dag dat leerlingen van groep 8 van alle basisscholen in Son en Breugel op bezoek gaan bij bedrijven in ons Mooie dorp.


Door: Luc van de Wiel
Foto's: Wil Feijen

Drukte van belang
Het was een drukte van belang op het Kerkplein bij de kiosk, op dinsdag 30 oktober, rond een uur of 9. Een grote groep enthousiaste kinderen werd welkom geheten door wethouder John Frenken, die zich zonder microfoon goed verstaanbaar wist te maken. Het was een grauwe ochtend, die dinsdag aan het eind van oktober. De wethouder sprak dan ook de wens uit dat de kinderen het droog zouden houden. Gelukkig was dat het geval!
'De Roefeldag is een mooie gelegenheid om een kijkje te nemen in de keuken van diverse bedrijven, en zo wellicht een idee te krijgen wat jullie later willen gaan doen', zei John Frenken. De kinderen waren al verdeeld over 26 groepen, na het uitdelen van de enveloppen met daarin de bedrijven die ze gingen bezoeken, ging iedereen op weg.

Op ontdekkingsreis
Er waren twee rondes: één van 9.30 tot 10.30 uur en de tweede van 11.00 tot 12.00 uur. Iedere groep bezocht per ronde één bedrijf, iedere leerling kon een voorkeur opgeven voor een categorie, bijvoorbeeld techniek of horeca. Het tweede bedrijf werd willekeurig toegewezen, waarbij wel zoveel mogelijk geprobeerd werd een totaal verschillend bedrijf te kiezen.

Ik nam eerst een kijkje bij Alligator Plastics, een producent van kunststofproducten en –onderdelen op Ekkersrijt. Maurice van Alligator Plastics geeft eerst uitleg over wat het bedrijf doet en hoe de producten gemaakt worden. Daar komt toch meer bij kijken dan je zou denken. Het bedrijf maakt van alles, van afdichtdopjes tot houders om zonnepanelen op daken te monteren, van kunststof uiteraard.

De kinderen kregen een kunststof product in handen en mogen raden wat het is, dat viel nog niet mee! Alligator werkt met gerecycled materiaal, al is dat niet altijd mogelijk in verband met de eisen die gesteld worden aan de producten. Ook mogen de kinderen de producten meten, het moet wel precies passen!

Het hoogtepunt van het bezoek was het bezoek aan de fabriek, waar de kinderen konden zien hoe de producten gemaakt worden. Grote machines staan op regelmatige afstand in een grote hal, machines met een mal waar de kunststof de gewenste vorm en maat krijgt. Grote bakken met kleine kunststof korreltjes, die er uitzagen als snoepgoed, stonden naast de machines. Gefascineerd keken de kinderen hun ogen uit, gretig graaiden ze in de bakken met kunststof korrels, met interesse keken ze hoe de producten van de lopende band afrolden.

Ondernemers in de dop
Terwijl de rondleiding verder ging, ga ik samen met onze fotograaf op weg naar het volgende adres: Dinkelberg en Kuipers, accountants en adviseurs. Daar zat een groep enthousiaste ondernemers in de dop, die zojuist hun certificaat 'succes adviseur' in ontvangst hadden genomen. De kinderen mochten bedenken wat voor soort bedrijf ze zouden willen beginnen. 'Een pizzeria!' zeiden Ruben en Suze. De Toren van Pizza, hadden ze als naam bedacht, met als 'signature dish' een toren van drie pizza's. Ze dachten groot, hun doel is een keten van pizzeria's door heel het land, het ondernemingsplan was al zo goed als helemaal uitgewerkt.

Na een korte rondleiding over de werkvloer gaan de kinderen naar het volgende adres, wie weet staan ze ooit bij het accountantsbureau op de stoep als hun ondernemingsdroom werkelijkheid wordt!

Brabant's Got Talent
Wij gaan naar Omroep Brabant, waar een groep kinderen al ongeduldig zat te wachten, gretig om te weten te komen wat zoal gebeurt bij een omroep. Omroep Brabant is een publieke omroep, die subsidie krijgt. Dat betekent dat de omroep aan bepaalde regels gebonden is, zo moeten er Brabanders aan het woord komen. En de omroep moet vertellen wat er in de provincie gebeurt!

Al gauw gingen we over tot het 'echte werk', een rondleiding. We zagen een grote ruimte vol mensen achter computers, druk bezig nieuws op te sporen of uit te werken. Omroep Brabant haalt het nieuws deels van het internet, deels maken ze ook zelf rapportages. Het moet wel over Brabant of Brabanders gaan, dat wel.

Een bezoek aan de studio werd enthousiast onthaald, eerst kwamen we langs de visagiekamer, waar iedereen make up krijgt om ervoor te zorgen dat ze zo mooi mogelijk in beeld komen. In een kledingkast hing kleding van de presentatoren, die moet passen bij het decor. En ze moeten er goed uitzien, daarom mogen ze twee keer per jaar gaan shoppen. De kleding mogen ze alleen op het werk dragen.

Brabants Bont
In de studio kijken we toe hoe het programma 'Brabants Bont' tot stand komt, en hoe de presentatoren hun werk doen. De kinderen kijken hun ogen uit, ze mogen even op de foto met de presentatoren, Koen en Ariane. Met groot enthousiasme volgden ze de uitleg over hoe het presenteren in zijn werk gaat. Ook in de controle en de regiekamer keken ze met grote ogen hoe zo'n programma tot stand komt, en wat er allemaal bij komt kijken. De camera's moeten goed bedient worden, op het juiste moment moet de muziek of een geluidsfragment gestart worden, of een beller aan de lijn komen. Het is een nauw luisterend proces!

Het enthousiasme van de kinderen was duidelijk zichtbaar, en werkte aanstekelijk. Ze hadden duizend-en-één vragen, om de haverklap hoorde ik ze zeggen: 'Dit is het leukste!' Aan het eind van de rondleiding is er een korte quiz, om te zien wat de kinderen opgestoken hebben.

Het weerbericht
Het hoogtepunt moet dan nog komen, de kinderen mochten het weerbericht presenteren. Met een cameraman van Omroep Brabant gaan we op pad, bij de vijver voor het gebouw werden de opnames gemaakt. De kinderen werden verdeeld over drie groepjes, die ieder een deel van het weerbericht mochten doen. Eerst even 'droog' oefenen, dan voor het 'echie'. Het was duidelijk even wennen, dat er een camera op je gericht is. Sommige kinderen bleken echte natuurtalenten, maar ook de anderen deden het goed. In elk geval beleefde ze er allemaal veel plezier aan! Gezamenlijk doen ze de afscheidsgroet, ter afsluiting: 'Houdoe!' Het blijft Omroep Brabant, tenslotte.

Het was een grote belevenis, Roefeldag 2018, niet alleen voor de kinderen. Ik verheug me nu al op Roefeldag 2019!

Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037619&size=160x600&promo_sizes=120x600&promo_alignment=center&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooisonenbreugel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=569" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooisonenbreugel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=569" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9374823&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooisonenbreugel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=569" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037617&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooisonenbreugel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=569" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037618&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooisonenbreugel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=569" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>