Het team van autobedrijf Raaijmakers met vierde van links Albert Raaijmakers en derde van rechts Bart Raaijmakers
Het team van autobedrijf Raaijmakers met vierde van links Albert Raaijmakers en derde van rechts Bart Raaijmakers Foto: ACR

Steeds meer automonteurs verwisselen passie voor grote techbedrijven

Algemeen

Son en Breugel - “Alle auto’s die hier staan, komen uit heel Europa.” Vol trots vertelt Bart Raaijmakers, eigenaar van Autocentrum Raaijmakers (ACR), over de huidige collectie. Zijn passie voor het werk is overduidelijk, en hij ziet dezelfde passie terug bij zijn collega’s. Daarom is het opvallend dat steeds meer monteurs in de regio hun droombaan, het sleutelen aan auto’s, verwisselen voor werk bij grote techbedrijven als ASML; een steeds groter wordend probleem voor de regionale autobranche.

‘Verwissel de garage voor de ASML cleanroom. Nooit meer vieze handen.’ Met die tekst adverteert ASML op Facebook. Daarmee gebruikt het bedrijf uit Veldhoven het stereotype beeld van de vieze autogarage om monteurs te verleiden. “Tegenwoordig zijn garages helemaal niet zo vies meer. We werken met de nieuwste technieken en daarnaast dragen ze hier gewoon handschoenen”, reageert Bart met een knipoog. Zijn vader Albert Raaijmakers haakt in: “En wat is er mis met vieze handen?”, vraagt hij zich lachend af. “Het is zonde dat monteurs hun passie inwisselen voor routinewerk. Het zijn stuk voor stuk jongens met liefde voor techniek, en de meeste kozen bewust voor de autobranche. In een cleanroom boutjes naar links en rechts draaien, dat heeft weinig meer met passie voor het vak te maken”, vertelt hij.

Autocentrum Raaijmakers
Tijdens een rondleiding door de garage valt op hoeveel vrijheid de werknemers van ACR krijgen. Allemaal zijn ze druk in de weer, met een glimlach op hun gezicht. “Iedere dag is anders. Het is een informele werkomgeving waarbij je zelfstandig aan de slag kan, maar ook in teamverband. De dag vul je zelf in, en je mag vaak met een nieuw vraagstuk aan de slag”, aldus Bart, en voor hem springt er één aspect al helemaal uit: “Je werkt constant met mooie auto’s. Dat maakt iedereen toch gelukkig?” Het maakt in ieder geval Albert gelukkig: “Je hebt iets dat je herstelt, iets dat kapot is. Daar zit uitdaging in, en daar heb je creativiteit voor nodig. Dat is het mooie van het vak”, vertelt hij met stralende ogen.

Bij ACR nemen ze de tijd om werknemers op te leiden en om ze kennis te laten maken met de nieuwste technieken: “Cursussen en opleidingen betalen wij, we leren ze van alles en we geven ze de ruimte om zich te ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van hybride en elektrische auto’s.” Monteurs gaan naar een familiebedrijf als ACR om te leren en om met hun passie aan de slag te gaan. Maar het lijkt erop dat zodra ze zijn opgeleid, ze door de grote techbedrijven worden verleid.

Zonde, volgens vader en zoon Raaijmakers. “Daar hangt natuurlijk niet dezelfde sfeer als in een familiebedrijf. Je wordt een nummertje”, aldus Albert. En hoewel de techniek van bijvoorbeeld ASML uit de toekomst lijkt te komen, gaat het in de autowereld zeker net zo hard. “De auto-industrie is een branche waar veel gaat veranderen. En door bij een autogarage als die van ons te werken, kom je constant in aanraking met de nieuwste technieken. En dan is het ook nog eens een vak waar je hart ligt”, vertelt Bart.

Gevolgen
Als het zo doorgaat, hebben niet alleen de werkgevers er last van, maar ook de klanten. In 2022 gaf 23,4 procent van de bedrijven in de auto- en motorbranche aan te kampen met een tekort aan arbeidskrachten; dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). “Als we straks in een situatie terechtkomen waarbij mensen in de gehele regio bij iedere garage drie weken moeten wachten voordat hun auto wordt gemaakt, dan is dat toch een probleem”, aldus Bart. In het eerste kwartaal van dit jaar waren er 7300 vacatures binnen de branche, het hoogste aantal sinds 1997. Ook ACR is op zoek naar personeel.