Chris en Diana Bergmans in hun zaak Bergmans Jeanshouse in Son en Breugel
Chris en Diana Bergmans in hun zaak Bergmans Jeanshouse in Son en Breugel Foto: MooiSonenBreugel

Bergmans Jeanshouse viert feestje met zijn klanten

Zakelijk

Son en Breugel - Woensdag 21 augustus jl. was het 30 jaar geleden dat Bergmans Jeanshouse is begonnen; dat was aan de Nieuwstraat 9, waar nu New York Pizza is gevestigd. Zo’n elf en een half jaar geleden zijn ze verhuisd naar de huidige locatie, aan de Nieuwstraat 4. Waar ze eerst 90 m2 aan winkelruimte hadden, is het nu 200 m2; dat scheelt!

Bergmans Jeanshouse is gespecialiseerd in lengtematen. In de tijd dat Bergmans begon, werd alles in één maat gemaakt en vervolgens korter gemaakt (indien nodig). Er kwamen veel dames af op de kortere maten, en dat was aanleiding om speciale broeken met lengtemaat 26 te laten maken. Bergmans Jeanshouse was daarin de enige in Nederland!

Betaalbare prijzen
Bergmans Jeanshouse is ook gespecialiseerd in taillematen. Er is een groot assortiment, tegen betaalbare prijzen. Zo heeft Bergmans Jeanshouse zijn naam kunnen vestigen in de markt. De winkel heeft een regionale functie; de klanten komen uit een straal van 20-25 km. Na de verhuizing konden Chris en Diana het assortiment flink uitbreiden; waar in de eerste winkel het accent lag op jeans en bovenkleding voor heren, is de verhouding tussen heren- en dameskleding nu ongeveer 50-50. De winkel heeft een trendy uitstraling met een ‘industrial look’, en de kleding is mooi uitgestald.

Elke twee weken is er iets nieuws te zien; als ze kleding inkopen, nemen ze uiteraard de nieuwste dingen mee. Ook wordt de winkel eens in de twee weken ‘gerestyled’ door Florine, waardoor de winkel een nieuwe, frisse uitstraling houdt.

Samen met medewerksters Claudia, Ingrid en Cindy zorgen ze ervoor dat de winkel tiptop in orde is en dat klanten goed geholpen worden. Winkelen moet een beleving zijn, is de filosofie van Chris en Diana. Ze streven ernaar om dezelfde vertrouwde gezichten in de winkel te hebben. “Onze klanten komen vaak al jaren naar onze winkel, en dan is het belangrijk dat ze een vertrouwd gezicht zien als ze iets zoeken of een vraag hebben”, aldus Chris.

Dreamteam
Ze hebben echt een dreamteam, vinden Chris en Diana. “Het is een fijn team van medewerkers met hart voor de zaak, op wie we kunnen vertrouwen, en het is belangrijk dat je het goed kunt vinden met elkaar, en ook wat dat betreft zit het goed”, vult Chris aan. Het is een voordeel te werken met mensen die veel (levens)ervaring hebben, vindt Chris. Die zijn toch beter in staat deskundig advies te geven aan klanten, bijvoorbeeld hoe je met bepaalde kleding om moet gaan (denk aan wassen).

“Mensen die voor Bergmans kiezen, kiezen voor service”, aldus Chris. Goede bediening en goed advies staan hoog in het vaandel. Dat vind je niet op het internet, en in de winkel kun je meteen een artikel passen. Bij winkelen op internet kun je de kleding pas thuis passen, en als dat een telleurstelling is, dan moet alles weer retour. Kortom, winkelen op internet is niet zo snel en gemakkelijk als de internetshops ons willen laten geloven; het is vaak niet goedkoper en kost je veel tijd na de bestelling. 

Qua winkelgedrag is er niet veel veranderd in de afgelopen 30 jaar, al is er wel een verschuiving te zien in het moment dat kleding gekocht wordt. Vroeger was dat eind augustus, begin september, als de school- en bouwvakvakanties afgelopen waren. Tegenwoordig kopen mensen kleding als ze het nodig hebben; en als het weer omslaat, kopen mensen warmere of juist minder warme kleding. Chris merkt wel dat het seizoen opgeschoven is; het winterseizoen is ongeveer een maand korter.

Vieren
Om het 30-jarig bestaan te vieren, en om de klanten te bedanken dat Bergmans Jeanshouse 30 jaar heeft mogen bestaan, is het op donderdag 6, vrijdag 7 en zaterdag 8 oktober feest in de winkel van Bergmans Jeanshouse. Er zal een ‘rad van fortuin’ aanwezig zijn, waardoor iedere klant zelf zijn korting kan bepalen door aan het rad te draaien. De klant wint altijd: de minimale korting is 10%, de maximale 30%, en deze korting geldt op de gehele collectie.

“Korting is altijd meegenomen, zeker in deze tijd, en dat gunnen wij onze klanten dan ook graag”, sluit Chris af.