Afbeelding
Foto: ©gemeente Son en Breugel

Realisering fietspad Slowlane onzeker na commissievergadering

Algemeen gemeente

Son en Breugel - De tracékeuze van het fietspad stond niet ter discussie volgens wethouder Boersma, in de commissievergadering Grondgebiedzaken. Maar het tracé vormde weldegelijk een probleem toen het over de kosten van de Slowlane op het grondgebied van de gemeente Son en Breugel ging.

Redacteur: Adrie Neervoort

De Slowlane in Son en Breugel is onderdeel van een 32 kilometer lang fietspad. Op de snelste en meest milieuvriendelijke manier verbindt het pad de economische toplocaties in de regio met elkaar. Het gaat hierbij om een vier meter breed fietspad in rood asfalt met een eenduidige en hoogwaardige uitstraling.

Druk en gevaarlijk
Dat klinkt mooi. Maar dat is het niet volgens de commissieleden. Een gedeelte van dit fietspad gaat over een drukke en gevaarlijke route van op industrieterrein Ekkersrijt. Volgens de leden een vreemde keuze. "Deze keuze is al in 2012 door dezelfde commissie gemaakt", aldus de wethouder.

Alternatief
Het lijkt erop dat de deadline van 1 januari 2021, voor het recht op subsidie, geen ruimte laat voor discussie. Toch willen de commissieleden deze graag aangaan. Zij vragen zich af of er geen alternatief voor de huidige route is. Eef van Turnhout heeft er al een: "Gewoon einde Huizingalaan naar het kanaal en via de noordzijde naar de Houtense brug. Via Ekkersrijt terug naar de fietstunnel achter de meubelboulevard en dan weer aansluiten op de Slowlane in Eindhoven. Kost bijna niks en is veilig", aldus raadslid Van Turnhout.

Niet overtuigen
Wethouder Boersma kon de leden niet overtuigen waarom het huidige tracé de enige juiste keuze was. De wethouder moet nu op een later moment gaan bewijzen dat het gekozen tracé de enige oplossing is voor aansluiting op de Slowlane vanuit Eindhoven. Dit betekent een mogelijke vertraging waarmee de wethouder geen rekening heeft gehouden. Hierdoor ontstaat het risico dat de deadline van 1 januari 2021 niet gehaald gaat worden.