Cor Burgers
Cor Burgers Foto: ©Piepschuim

Als het plotseling niet meer piept en schuimt

Algemeen Algemeen

Son en Breugel - De maatregelen van het Nederlandse kabinet tegen de verspreiding van het coronavirus hebben grote gevolgen voor de culturele en creatieve sector. Alle voor publiek toegankelijke locaties zijn nu noodgedwongen gesloten, waaronder musea, theaters, bioscopen en bibliotheken. “De culturele sector wordt enorm hard getroffen.” Aan het woord is Cor Burger, de Sonse frontman van het cabaretduo Piepschuim. Cor en zijn compagnon Robbert Koekkoek timmeren al jaren aan de weg, met een mix van mooie liedjes, scherpzinnige teksten en ludiek fysiek spel, en ze slagen er na tien jaar steeds beter in om de harten van het theaterpubliek te veroveren.

Redacteur: Arjen Strik

Cor: “Na de eerste maatregelen hebben we eerst even wat verdwaasd rondgelopen, maar al spoedig borrelde de creativiteit weer op. Ik ben veel gaan schrijven: liedjesmateriaal over de actualiteit. Al die liedjes zijn samen een heel nieuw theaterprogramma geworden: ‘Baadt het niet, dan schaadt het niet’, een speciaal programma dat we gemaakt hebben om de crisis met humor te benaderen, met teksten en liedjes over onder andere wc-papier hamsteren, de 1,5-metersamenleving, complotdenkers, quarantaine en thuiswerken: ‘In quarantaine heb je geen last meer van je baas. Dan zit je naakt achter je laptop, met een broodje pindakaas’.” Cor vervolgt: “We hadden ondanks de 1,5-metermaatregel enorm veel boekingen in theaters, en de show viel bijzonder goed in de smaak. Maar al onze boekingen verdampten door de maatregelen van de tweede golf.”

Onbegrijpelijke maatregelen
Cor: “Bovendien was er sprake van een grote willekeur.” Hij noemt een voorbeeld: “De veiligheidsregio’s moesten bepalen of een zaal ‘culturele waarde’ had en dan kon deze een ontheffing krijgen. Zo kon onze voorstelling in Emmeloord wel doorgaan met zo’n 150 man, maar 15 km verderop in Dronten, mochten ze maar 30 man in de zaal hebben. Bij een optreden voor maar 30 man publiek op 1,5 meter afstand komt geen van de partijen er natuurlijk financieel uit. Het is bovendien voor ons een heel andere ervaring; mensen mogen niet meezingen of klappen. Je bouwt samen met het publiek tijdens de voorstelling een sfeer op. Dat is anders met een goedgevulde de zaal.” Hij noemt het onbegrijpelijk dat andere ‘publiekstrekkers’, zoals Ikea en het vliegverkeer, wel gewoon zonder restricties door mogen gaan, terwijl theaters nu gesloten moeten worden. “De hele cultuursector wordt zo om zeep geholpen. Het zijn niet alleen de artiesten die getroffen worden, maar het gaat van chauffeurs, podiumbouwers, beleidsmedewerkers van de theaters, tot de garderobejuffrouw; toch bijna vijf procent van de hele werkgelegenheid in Nederland”, aldus Cor.

Verdienmodel is weg
Piepschuim verzon al in maart andere oplossingen, zoals een drive-in theater: met de auto naar een voorstelling, gewoon lekker veilig, geen andere contacten en dus helemaal coronaproof. “Iedereen was enthousiast, zelfs de ANWB stond achter deze plannen, maar ook dit plan werd, toen we het in juni en juli aan een groot aantal gemeentes aanboden, door hen afgeschoten”, zegt Cor licht gefrustreerd. Veel gemeentes durfden het - ondanks dat het veilig was en conform de noodverordeningen - niet aan. Ze zijn nu driftig op zoek naar andere manieren om met hun publiek in contact te komen. “Maar ons hele verdienmodel is weg.” Hij maakt zich zorgen over de toekomst. “We zijn zelfstandige ondernemers, maar het ondernemen is zo onmogelijk geworden.” Om hopelijk toch nog wat inkomsten te kunnen creëren heeft hij een ruimte in zijn huis omgebouwd tot een professionele opnamestudio. Wellicht dat ze zo nog wat geld kunnen genereren. “Baadt het niet, dan schaadt het niet”, zegt hij enigszins cynisch.