Veel plezier op de pumptrack, ook in Son en Breugel?
Veel plezier op de pumptrack, ook in Son en Breugel? Foto: Wil Feijen

Voorstander pumptrack ziet uitkomst onderzoek als een kans

Algemeen

Son en Breugel - Het begon allemaal in 2021: de vrienden Willem, Jack en Chiem startten een petitie om een pumptrack in Son en Breugel te krijgen. Deze sport is zeer populair geworden onder een brede doelgroep, van kinderen en jongeren tot skaters, steppers en BMX’ers. De petitie werd meer dan 850 keer ondertekend en aangeboden aan toenmalig wethouder Jos de Bruin. Het plan werd ook ondersteund door de jeugdgemeenteraad.

Redactie: Adrie Neervoort

Volgens berekeningen zou de aanleg van een pumptrack ongeveer 100.000 euro kosten. De gemeente had echter slechts 80.000 euro gereserveerd voor dit project. Het gat van 20.000 euro zou mogelijk gedicht kunnen worden met subsidies of een inzamelingsactie.

Na een haalbaarheidsonderzoek van Antea Group werden uiteindelijk drie geschikte locaties aangewezen voor een pumptrack: speeltuin De Molenwiek, Sonniuspark-Noord en het grasveld achter de Weegschaallaan. De gemeente wilde graag weten wat de omwonenden van deze locaties vonden en nodigde hen uit om hun mening te geven. Hoewel de opkomst niet groot was en er voornamelijk tegenstanders aanwezig waren, concludeert de gemeente nu dat er geen draagvlak is voor een pumptrack op de beoogde locaties.

Tom van den Akker (33 jaar), voorstander van de pumptrack in Son en Breugel en tevens bewoner van de Weegschaallaan en vader van twee kinderen van 5 en 2½ jaar, noemt deze conclusie zeer voorbarig. Hij spreekt namens een aantal medevoorstanders. Tom was niet aanwezig bij de bijeenkomst omdat hij dacht dat deze bedoeld was om uitleg te geven over wat een pumptrack is, iets wat hij al goed wist omdat hij regelmatig met zijn kinderen pumptracks bezoekt, in de omgeving of zelfs tijdens vakanties. Hij gelooft dat hij niet de enige was die de uitnodiging op deze manier heeft geïnterpreteerd.

Tom benadrukt dat als hij had geweten dat de bijeenkomst draaide om het peilen van draagvlak voor de pumptrack, hij zeker aanwezig zou zijn geweest, en hij denkt dat velen omwonende hetzelfde zouden hebben gedaan. Hij begrijpt niet waarom de gemeente nu concludeert dat er geen draagvlak is op basis van enkele bewoners die tegen zijn. “Dit is niet meer dan een conclusie gebaseerd op het standpunt van enkele bewoners, zonder dat er een uitgewerkt plan is”, aldus Tom.

Bezwaren
Hij stelt dat de bijeenkomsten op locatie duidelijk hebben gemaakt dat er zorgen zijn, zoals bezwaren tegen het verdwijnen van groen, de aanleg van asfalt en mogelijke overlast door jongeren die de pumptrack als een hangplek kunnen gaan gebruiken. Tom gelooft echter dat deze zorgen juist als kansen kunnen worden gezien bij het verder uitwerken van het plan. Er kan rekening worden gehouden met meer groen, waardoor de zichtbaarheid van de baan en het gebruik van asfalt verminderd kunnen worden. Ook kan er worden nagedacht over de juiste vorm van toezicht.

Tom is ervan overtuigd dat een pumptrack veel kansen biedt voor een wijk. “Het is een plek waar jong en oud elkaar kunnen ontmoeten, waar kinderen actief kunnen zijn en plezier kunnen maken. Het kan de leefbaarheid van een wijk juist verbeteren”, voegt Tom toe.

Tom heeft contact opgenomen met het onderzoeksbureau en vernomen dat de volgende stap zou kunnen zijn om samen met een gespecialiseerd bedrijf en burgerparticipatie het plan voor de pumptrack verder uit te werken. Hij betreurt dat deze volgende stap er nu niet komt door de, in zijn ogen, voorbarige conclusie van Antea Group.

“Ik heb in een middag veel informatie verzameld over hoe een pumptrack wel binnen een wijk of gemeente zou kunnen passen. Er zijn gespecialiseerde organisaties die graag informatie verstrekken over de mogelijkheden en beperkingen van een pumptrack. Door de conclusie van Antea Group lijken deze organisaties nu niet geraadpleegd te worden bij het mogelijk realiseren van de wens van drie jongeren voor de jeugd van Son en Breugel”, aldus Tom. Hij roept de wethouder dan ook op om toch deze volgende stappen te zetten en daarna, met een concreet plan, het draagvlak echt te meten op de verschillende locaties.