Afbeelding
Foto: Adrie Neervoort

Lezing over roerige geschiedenis van doorgaande weg ‘de corridor’ in Son

Algemeen

Son en Breugel - Op 8 december 2022 organiseert Erfgoedvereniging Son en Breugel (voorheen Heemkundekring) een lezing over de roerige geschiedenis van de doorgaande weg ‘de corridor’ in Son. De lezing is in het Dommelhuis en begint om 14.00 uur, de zaal is open om 13.30 uur. Voor leden van de erfgoedvereniging is deelname gratis, abonnementhouders van Bibliotheek Dommeldal kunnen via de bibliotheek kaarten kopen tegen een gereduceerde prijs van € 3,-, niet-leden betalen € 5,-.

Wat een commotie over de invulling van deze doorgaande weg. Het begon al te rommelen toen het kanaal in 1923 werd geopend. Een groot deel van de bevolking in het zuiden van de gemeente werd afgesneden van het centrum en boeren moesten omrijden om aan de andere kant van het kanaal hun koeien te kunnen melken. En er kwamen ook nog nieuwe mensen bij. ‘Ons kent ons’ gold niet meer. Een Kanaalstraat met nieuwe gezichten, nieuwe bedrijvigheid en meer verkeer. Waren de nieuwe tijden nog wel beheersbaar? 

Na de Tweede Wereldoorlog raakte de samenleving in een stroomversnelling. Veel nieuwe mensen met veel nieuwe ideeën, spraakmakend vaak en met een ‘harde g’. Nieuwe wijken, nieuwe scholen, nieuwe kerken en vooral veel verkeer. Dus een plan voor een nieuwe corridor, met veel moeite en verschil van mening. Afbraak van het oude Son. Het in 1965 toegevoegde medicijn bleek nog erger dan de kwaal. De doorgaande weg werd daarna jarenlang een bron van vele conflicten. Dé oplossing zou een weg om Son en Breugel heen zijn, via de oostkant of via de westkant. Opnieuw veel verschillende zienswijzen en bijna eindeloze vergaderingen en informatierondes. 

De minister besliste in 1993. Geen weg door het Dommeldal of dwars door het Oud Meer. Maar het vastgestelde tracé van de A50 leidde weer tot ellenlange procedures, veel zienswijzen en alternatieven. Na veel rapporten en vergaderingen werd het eindelijk vastgesteld. Iedereen gelukkig? Zeker niet. Hoe kwam je op die A50, via een vergietmodel, een aansluiting ten zuiden van het kanaal of een bij Nijnsel, of toch via de Boslaan en de Gentiaanlaan? Hoe moest het nieuwe, verkeersluwe centrum van Son weer een nieuw hart krijgen? Riek Bakker werd uitgenodigd voor een plan, in een maquette zichtbaar gemaakt; nu te zien op de zolder van het oude raadhuis. 

Wat is er van dat plan uitgevoerd? Toen de A50 eindelijk klaar was in 2003, kon de doorgaande weg aangepakt worden. Brede trottoirs en smalle rijbanen, maar dat bleek toch een brug te ver. Dus werden na enkele jaren de rijbanen weer verbreed. Verkeersluw? Nou vergeet het maar. Het gemeentehuis meer ruimte geven en de bibliotheek verplaatsen? Dat duurde tot enkele maanden geleden, en in een andere opzet dan voorzien. Een Vestzaktheater achter de toren? Zicht op de Dommel en een groene long? Genoeg stof tot nadenken over de ontwikkelingen in de samenleving. Wie het weet mag het zeggen, maar Henk Hutten neemt u graag mee in een verhaal over de geschiedenis van de doorgaande weg.

De maquette van het plan van Riek Bakker