Adrie van den Berk met de Industry Award
Adrie van den Berk met de Industry Award Foto: Wil Feijen

Kraamkamer van het levenslied staat op Esp: Berk Music

Human Interest Muziek

Son en Breugel - Menig muziekliefhebber denkt nog steeds dat sterren worden geboren, maar de realiteit is dat ze veelal vakkundig worden gekneed voor ze werkelijk tot bloei komen. Sterker nog, er zijn slechts een handjevol zangtalenten die het uiteindelijk schoppen tot een ster als Gerard Joling, Snollebollekes, Mart Hoogkamer of Django Wagner

Redactie: Ivo van Hoek
Foto: Wil Feijen

Wat bovenstaande sterren overigens gemeen hebben is dat ze vroeg in hun carrière (lees: als ‘groentje’) in contact zijn gekomen met de ‘godfather van de smartlap’. Hoewel de Jordaan vaak wordt gezien als de kraamkamer van het Nederlandstalige genre mogen we in ons dorpje trots zijn op een zeer muzikale inwoner. In een afgetrapte spijkerbroek en met een onmiskenbaar Brabants accent weet muziekgoeroe Adrie van den Berk (59) al sinds zijn 14e levensjaar wat ons allen in vervoering brengt. 

“Als geen ander heb ik van kleins af aan een gehoor ontwikkeld voor deuntjes, teksten en herkenbare, vrolijke melodieën die in ons geheugen worden gegrift en daarmee enorm aanspreken. Tegenwoordig run ik met 12 collega’s op industrieterrein Esp een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het ontdekken, ontwikkelen, begeleiden en boeken van de meest uiteenlopende artiesten. Behalve social media en het produceren van albums, cd’s of (Spotify) streams zorgen we voor een uiterst professionele begeleiding op de meest uiteenlopende vlakken. Dit alles zodanig dat de artiest zich kan focussen op de zang en het optreden zelf”, aldus Adrie.

Eind vorig jaar nog ontving deze eigenaar en drijvende kracht achter Berk Music Productions de ultieme beloning voor zijn werk: de Industry Award. Deze prijs wordt door BumaStemra uitgereikt aan de persoon die gedurende een langere periode belangrijke bijdrages heeft geleverd aan de Hollandse muziekcultuur. Omdat het werk van de bescheiden platenbaas zich doorgaans achter de schermen afspeelt, is deze erkenning door collega’s uit de muziekwereld een geweldige en terechte opsteker.

Als bedenker van het fenomeen Snollebollekes waren het afgelopen weken sowieso enorm hectische tijden met 4 uitverkochte concerten in het Gelredome. Toch had Adrie destijds als 15-jarige dj uit Liempde geen idee wat hem allemaal nog te wachten stond in de muziek. Vader Jan was eigenaar van twee goedlopende platenzaken in Best en Eindhoven, en ‘s avonds draaide de piepjonge Adrie die plaatjes in het Bestse café La Bie. Op zijn 17e stond hij al achter de toonbank van pa’s platenzaak en maakte hij al persoonlijk kennis met sterren als George Baker. 

Adrie: “Als 20-jarige draaide ik inmiddels in café De Pomp en nog steeds kan ik het tijdens carnaval niet laten om achter de draaitafel te kruipen bij café De Zwaan. Zo’n 25 jaar geleden begon mijn jongensdroom pas écht met de oprichting van een eigen platenlabel: Berk Music. Het uitbrengen van het liedje ‘Anton aus Tirol’ was achteraf mijn eerste meesterzet, maar die investering koste me wel slapeloze nachten. Uiteindelijk was het maatje Bert-Jan Leermakers die me over de streep trok om de investering à 5.000 gulden toch te doen. Dat laatste duwtje in mijn rug toen heeft achteraf veel veranderd in mijn huidige leven.”

Ook recent kwam er nog een ultieme hit als een duveltje uit het doosje van Adrie met Jan Biggels kaskraker ‘Ons Moeder Zeej Nog’. Wijlen Vader Abraham, Gebroeders Ko, Lawine Boys en de Alpenzusjes zijn feestartiesten waarmee Adrie enorme successen heeft geboekt. Ondanks dat de goedlachse ondernemer er luchtig over doet, is er inmiddels wel sprake van een toonaangevende (internationale) hitmachine. Het bedrijf houdt zich o.a. bezig met muziek voor tv-commercials, een muziekuitgeverij incl. de marketing, videoproducties, en het boeken van optredens voor alle sterren uit zijn stal. Daarnaast speelt het distribueren van liedjes en albums op de vele platforms zoals Spotify of Youtube een steeds prominentere rol bij de promotie van artiesten. 

“Trots ben ik ook op de recente samenwerking met Monique Smit en haar kleuterpopoptredens in 60 theaters door het land. Vrijwel niemand verwacht het, maar gerenommeerde artiesten als Snoop Dogg of grote dj’s als Hardwell en La Fuente zijn kind aan huis. Die laatste, Job Smeltzer uit Nuenen, zocht destijds een aansprekende artiestennaam om ook internationaal voet aan de grond te krijgen. Tijdens een ziekenhuisconsult was ik onder behandeling bij een dokter Fuente… de rest is geschiedenis”, besluit Adrie.

Zelfs in de nabije toekomst staan de sterren van deze zeer succesvolle producer gunstig: op 9 en 10 september gaat het ‘Total Loss’-festival wederom los op Aquabest. De feest- en après-skimuziek zullen dan twee dagen lang over de recreatieplas galmen en zo’n 60.000 gasten op de been brengen… naar links… naar rechts!