Afbeelding
Foto: Wil Feijen

Uniek muzikaal samenwerkingsproject in Vestzak

Algemeen

Son en Breugel - Vrueger, toen ik nog een klein menneke was, hadden we nog muziekles op school. Ik was bepaald geen talent, ik kraak liever een gewone noot dan een muzieknoot en bij het spelen zat ik steevast met de triangel in mijn handen. Mijn liefde voor muziek is er echter wel door aangewakkerd, al is in mijn geval de liefde passief.

Door: Lucas van As
Foto's: Wil Feijen

Zonder te weten wat ik moest verwachten, maakte ik op een druilerige vrijdagochtend mijn opwachting in het Vestzaktheater. Daar zou die ochtend een workshop gegeven worden door Pro Honore et Virtute, onze plaatselijke harmonie. De leerlingen van groep 5 en 6 van Basisschool De Stokland waren degenen die op deze mooie manier kennis mochten maken met muziek.

Kennis maken met muziek
Het initiatief voor dit mooie evenement kwam van beide kanten, vertelt Freddie Louwers. BS De Stokland wilde meer met muziek doen, maar heeft zelf niet de mogelijkheden. Die heeft de harmonie wel, zo hebben ze hun eigen muziekopleiding, met 9 docenten en ongeveer 80 leerlingen, van jong tot oud. Het is een echte win-win situatie: de leerlingen maken kennis met muziek, dat is zeer belangrijk aldus Freddie. Natuurlijk hoopt de harmonie ook nieuwe aanwas te kunnen verwelkomen, dat is voor elke vereniging belangrijk!

'Ik hoop dat de kinderen een leuke ochtend hebben, dat is het belangrijkst', zegt Freddie. 'Dat de kinderen kennis maken met muziek is pure winst'.

'We gaan overleggen hoe we hier volgend jaar een vervolg aan willen geven', vervolgt hij. Misschien dat leden van PHEV muziekles gaan geven op de school, dat is één van de mogelijkheden die zullen worden besproken. BS De Stokland had in elk geval de primeur, als andere scholen geïnteresseerd zijn, zijn ze van harte welkom om contact op te nemen met Freddie!

De leerlingen van BS De Stokland kwamen in vier groepen van ongeveer 20 tot 25, iedere groep had 45 minuten de tijd. De leerlingen werden in drie groepen verdeeld om beurtelings kennis te maken met de slaginstrumenten, de houten blaas- en de koperen blaasinstrumenten.

Dan is het zover, de eerste groep arriveert. Het is even een plekje zoeken voor de vele fietsen, even later komen de leerlingen druk pratend binnen. De opwinding is voelbaar, ze hebben er zin in!

Aan de slag!
Na een korte introductie worden de kinderen in drie groepen ingedeeld en gaan aan de slag. Ik loop mee met een van de groepen, die dat letterlijk doen! Ze gaan naar de slaginstrumenten, allemaal mogen ze plaatsnemen achter een instrument. Er is wel verschil tussen instrumenten als de marimba, een soort xylofoon, en instrumenten als de trommel of bongo. De marimba is melodieus, terwijl trommel en bongo het ritme bepalen. Zo leren de kinderen niet alleen het verschil, maar ook hoe muziek opgebouwd wordt. En, in het geval van Joris, hoe je moet dirigeren. Die zien we vast over een paar jaar bij de Maestro Son!

Het is even wennen, maar al gauw klinken de eerste regels van 'Vader Jacob' door de kleine zaal, waar de slaginstrumenten staan opgesteld. Instrumenten waar je niet op moet slaan, ondanks wat hun naam suggereert, maar die je bijna zachtjes moet beroeren.

Kakafonie van geluid
Dan is het tijd om te wisselen, op naar de koperblaasinstrumenten! Ook hier krijgen de kinderen eerst een korte uitleg, waarna ieder een instrument kiest en, met aanwijzingen van een vrijwilliger van de harmonie, probeert geluid te krijgen uit het instrument. Dat valt nog niet mee!

Er klinkt een kakafonie van klanken door de grote zaal, ook omdat aan de andere zijde van de zaal een andere groep kinderen met de houten blaasinstrumenten aan het oefenen is. De trombone, de hoorn en zelfs de tuba komen aan de beurt, het enthousiasme en het plezier van de kinderen is zichtbaar. En hoorbaar!

Met bolle wangen blaast een van de kinderen op een trompet, het ziet er professioneel uit!

Vervolgens zijn de kleinere blaasinstrumenten aan de beurt, variërend van blokfluit tot dwarsfluit, en van klarinet tot saxofoon. De kinderen hangen aan de lippen van de vrijwilliger die uitlegt hoe je op een dwarsfluit moet spelen, niet met je mond vol op het mondstuk, maar een beetje schuin van boven, zoals je ook op een leeg potje kunt blazen om er geluid uit te krijgen. Wat ook niet altijd even makkelijk is!

Sommige kinderen gaan lekker los op de blokfluit, die is nog steeds populair. Zeker om mee te beginnen! Het enthousiasme en het plezier van de kinderen is mooi om te zien, zeker gevoed door de heldere uitleg van de betrokken vrijwilligers.

Er zit duidelijk muziek in dit initiatief, hopelijk draagt het er toe bij dat er ook (letterlijk) muziek blijft zitten in ons mooie dorp.

Meld u aan!
De tijd vliegt voorbij, niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de vrijwilligers van PHEV. De kinderen krijgen een brief mee voor hun ouders, voor als ze zich aan willen melden bij de harmonie. De volgende groep staat al te trappelen, 'dank je wel!' klinkt uit 25 kelen, en komt er een einde aan de kennismaking van de eerste lichting van wat hopelijk het begin van een lange traditie mag worden.

Wilt u ook graag kennismaken met muziek, als school of als particulier? Dan kunt u contact opnemen met Freddie Louwers, via opleidingen@phev.nl.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding