De onderneming van Michèle is al wekenlang gesloten
De onderneming van Michèle is al wekenlang gesloten Foto: MooiSonenBreugel

Spanning en stress zijn vreselijk in deze periode

Algemeen zakelijk

Son en Breugel - “Een ondernemer steekt vooral eigen geld in zijn zaak, en als dat op is dan moet hij maar zien of hij het redt, zeker nu de lockdown extra verlengd wordt.” Aan het woord is Michèle van Rooij, eigenaresse van Visage & More Son en Breugel: “De spanning en stress zijn vreselijk in deze periode. De meeste ondernemers zijn erg flexibel en inventief, maar het houdt ergens op.”

Redacteur: Emmy Grit

Visage & More Son en Breugel is dit jaar voor de tweede keer gesloten. In maart moest de zaak, net als alle andere contactberoepen, halsoverkop de deur sluiten. Na een aantal weken mocht Michèle weer open, met de nodige aanpassingen. “Ik heb veel aanpassingen gedaan in mijn salon om alle klanten veilig en coronaproof te kunnen behandelen. Helaas moesten we toch op 15 december weer sluiten”, aldus Michèle. De sluiting vond plaats in een periode waarin Michèle normaal gesproken een goede omzet haalt, mede gezien haar volle agenda. “Er zat niets anders op: alle niet-medische contactberoepen mochten niet meer uitgeoefend worden.”

Onkosten
Michèle: “Doordat ik nu opnieuw gesloten ben, kan ik geen inkomsten genereren. Van die paar producten die ik online of telefonisch nog verkoop, kan ik bij lange na niet mijn onkosten betalen.” De onderneemster werd in de eerste golf nog door de gemeente gesteund. “Mijn man en ik kregen samen één uitkering. In de tweede golf krijg ik niets meer, omdat mijn man is gaan werken. Het partnerinkomen is niet berekend op de bedrijfslasten, maar die lopen wel door. Er was zelfs geen bijdrage van de gemeente voor de vaste lasten, die wel gewoon doorlopen ondanks dat er geen inkomsten zijn. De gemeente zou een voorbeeld kunnen nemen aan de belastingdienst: beoordeling per ondernemer en niet per huishouden”, aldus de onderneemster.

Negentig procent
Michèle wordt niet gecompenseerd door de overheid, wel ontving zij een vergoeding voor het personeel, die zij misschien zelfs nog terug moet betalen. “Doordat er allerlei kleine onvoorziene regeltjes toegevoegd worden door de overheid, zullen meerdere ondernemers hiermee te maken krijgen”, licht ze toe. In de nieuwsbrief van de brancheorganisatie voor schoonheidsspecialisten ANBOS, die de ondernemers maandag 12 januari hebben ontvangen, is te lezen dat negentig procent van de schoonheidsspecialisten geen aanspraak kan maken op de aangescherpte TOZO-regeling (tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers) en daardoor naast de noodsteun grijpt.

Begrip
De onderneemster: “Ik snap goed dat er steeds meer weerstand komt. Ondernemers kunnen niet meer anders; het is failliet gaan of toch geld proberen te verdienen, zoals afgelopen weekend het restaurant in Eindhoven deed. Je mag geen geld verdienen, maar je moet wel alles blijven betalen, zonder of met een te lage vergoeding.”

Reorganisatie
Ondanks de vergoeding voor het personeel heeft Michèle aan het einde van het afgelopen jaar, met pijn in haar hart, een reorganisatie moeten doorvoeren in haar salon en personeelsleden kregen ontslag op bedrijfseconomische gronden. “En dat doet enorm veel pijn”, aldus een geëmotioneerde onderneemster. Ondanks deze tegenslag wil Michèle toch naar de toekomst kijken en hoopt dat ze, zodra de maatregelen versoepeld worden, haar klanten weer mag ontvangen in haar salon.