Sluiting niet-essentiële winkels heeft grote gevolgen voor De Traverse
Algemeen zakelijkSon en Breugel - Tijdens de eerste intelligente lockdown in maart vorig jaar mochten de niet-essentiële winkels, waaronder boekhandel De Traverse, nog openblijven. Eigenaresse Maaike van Oosterhout heeft samen met haar team er alles aan gedaan om aan alle coronamaatregelen te voldoen. Zo werden er mandjes in de winkel neergezet, zodat het aantal klanten geteld kon worden, en werd er desinfecteer klaargezet voor de klanten en plexiglas opgehangen bij de kassa.
Redacteur: Emmy Grit
Fotograaf: Wil Feijen
Maaike: “Je merkte dat in het begin van de intelligente lockdown het een uitje was voor velen om even naar de winkel te komen. Even snuffelen in de winkel, een praatje maken achter het plexiglas en advies vragen over een boek, want er wordt heel veel gelezen.” Dan verandert alles op 15 december: door de totale lockdown moesten alle niet-essentiële winkels vanaf die datum sluiten. “Onze omzet zakte terug naar vijftien procent; dat was wel even schakelen”, vertelt Maaike.
Dubbele gevoelens
Mensen lopen een dichte winkel voorbij, terwijl ze bij het Kruidvat, de slager, de bakker en op de markt gewoon hun spulletjes kunnen halen. Maaike: “Wij mogen nog geen pakje aan de klant bij de deur aangeven, en dat is heel dubbel”, aldus de onderneemster. Niet essentiële winkels mogen geen afhaalpunt hebben waar klanten hun artikelen kunnen ophalen. “Veel klanten weten ons via de site, telefoon, Whatsapp en e-mail te vinden. Als er een bestelling gedaan wordt, brengen wij die bij de klanten thuis en we merken dat dit wel een succes is. Iedere bestelling die we wegbrengen is een stukje omzet”, vertelt Maaike.
Keuzes maken
Het is op dit moment nog onbekend wat de steun vanuit de overheid precies gaat inhouden. Maaike: “Die steun is van vele factoren afhankelijk en ik durf daar mijn pijlen niet op te richten. We willen straks weer open met een volle winkel, maar er is nog veel onzeker, ook bij de uitgevers.” Zij stellen veel titels uit en die komen waarschijnlijk allemaal tegelijk in maart. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden, anders ligt de winkel straks te vol. Ze weet nu nog niet of ze dat straks allemaal kan betalen.
Positief
Klanten vragen wel eens aan Maaike hoe lang zij dit nog volhoudt. “Wij kunnen het echt nog wel eventjes volhouden, maar er gaat wel meer geld uit dan dat er binnenkomt. Op een gegeven moment bereik je de bodem, dat is logisch. We blijven allemaal positief en rijden naar onze klanten om de bestellingen weg te brengen. Ze zijn blij met hun boek, agenda, kalender of pennen, en bij het bezorgen maken we even tijd voor een gezellig praatje. We moeten het doen met de situatie zoals die nu is. We blijven positief en rijden onze rondes, en het wordt gewaardeerd”, aldus Maaike.
Herkenbaar
“Wendy Bekkers van Wens Reclame heeft mooie stickers gemaakt voor op mijn auto. Geen PostNL, DHL of een andere bezorgingsdienst, gewoon lokale logistiek. Dat wij niet op kunnen tegen de grote online reuzen wisten we al langer, maar we doen het toch!”, sluit de onderneemster af.