Directeur Lidwien Storimans (l) en Jolanda Schalken (r) met haar groep 4 van De Harlekijn
Directeur Lidwien Storimans (l) en Jolanda Schalken (r) met haar groep 4 van De Harlekijn Foto: MooiSonenBreugel

Blije gezichten bij leerlingen en schoolteams

Algemeen School

Voordat de basisscholen in Son en Breugel maandag 8 februari hun deuren konden openen voor hun leerlingen, hebben de schoolteams ervoor gezorgd dat alle tafels en stoelen in de klassen op de juiste manier zijn neergezet, zoals demissionair minister Slob van Onderwijs heeft geadviseerd. In de middenbouw, groep 4, 5 en 6, raadt het ministerie aan om te werken met groepjes van maximaal vijf kinderen en voor de bovenbouw, groep 7 en 8, met vaste tweetallen. Op deze manier hoopt het ministerie te voorkomen dat klassen naar huis gestuurd worden als een leerling besmet raakt met het coronavirus. 

Een ander dringend advies is het dragen van mondkapjes voor leerlingen uit groep 7 en 8, als zij buiten de klas niet de anderhalve meter afstand kunnen bewaren tot leerlingen uit een andere klas. Verder zijn op de basisscholen zoveel mogelijk looproutes gemaakt met eenrichtingsverkeer.

Een ander belangrijk advies dat is meegegeven aan de schoolleiding is de verplichte quarantaine voor de hele klas als blijkt dat een leerling positief getest is. Zij dienen zeker vijf dagen in quarantaine te gaan en vervolgens kunnen de ouders hun kind op dag vijf laten testen. Is de test negatief, dan mag de leerling weer naar school. Wordt er gekozen om niet te testen, dan dient de quarantaine met vijf dagen verlengd te worden. In die periode wordt weer teruggevallen op online thuislessen. Is een leerling of medewerker in contact geweest met iemand die besmet is geraakt, dan moet die betreffende leerling of medewerker vijf dagen in quarantaine. Op de vijfde dag kan gekozen worden om te testen of om nog eens vijf dagen in quarantaine te gaan.

Het blijft de komende weken spannend hoe het virus zich gaat ontwikkelen op de basisscholen, mede ook door de Britse variant en omdat de leerkrachten nog niet gevaccineerd zijn. Of de leerlingen vrijdag 5 februari voor het laatst online les hebben gekregen, is op dit moment nog niet met zekerheid te zeggen. Lees hieronder het verhaal van de directeuren van De Harlekijn, De Regenboog, De Krommen Hoek en De Bloktempel.

De Harlekijn
Directeur Lidwien Storimans vraagt zich af of haar leerlingen inderdaad vrijdag 5 februari de laatste online lesdag thuis hebben gehad; ze hoopt van wel, maar ze maakt zich ook zorgen, want dat is namelijk niet zeker. “Als blijkt dat in twee verschillende groepen positief geteste kinderen zitten, moet de hele school weer sluiten, gelet op de richtlijnen van de overheid”, licht ze toe.

Nadat Lidwien afgelopen week hoorde dat de basisscholen weer open mogen en dat de leerlingen vanaf maandag 8 februari weer in de schoolbanken mogen plaatsnemen, overheerste blijdschap. “Het is fijn dat de kinderen weer op school zijn, maar het brengt ook onzekerheden met zich mee. De leerkrachten zijn nog niet gevaccineerd, en het zou wel fijn zijn geweest als ze dat wel waren”, aldus Lidwien.

De directeur staat achter het besluit van de minister om de basisscholen open te laten gaan, maar had er ook vrede mee gehad als de scholen na de voorjaarsvakantie waren geopend. “Ook op De Harlekijn hebben wij hierover vragen gekregen. We volgen de richtlijnen en de adviezen van het kabinet en houden alles nauwlettend in de gaten. We vinden het in ieder geval fijn dat alle kinderen weer op school les krijgen en niet thuis via het beeldscherm.”

De schoolleider kijkt zeer tevreden terug op het thuisonderwijs in de afgelopen periode: “Ik ben heel erg trots op ons team, op onze leerlingen en op hun ouders. Het is niet gemakkelijk geweest, maar samen zijn wij hier doorheen gekomen. We hebben geprobeerd ons aanbod van lesmateriaal zo flexibel mogelijk te maken, met voldoende variatie. En als je dan complimenten van ouders krijgt, dan doet dat extra goed”, aldus Lidwien. Met de mogelijkheden die ze hadden, hebben ze het beste ervan gemaakt, terwijl ze beseft ook dat ze het niet voor iedereen honderd procent goed kan doen. Ook kijkt ze tevreden terug op de noodopvang van leerlingen op school: “Die is ook erg goed verlopen.”

Nu alle leerlingen weer op school komen, zijn er ook nieuwe regels gemaakt. De leerlingen komen op vier verschillende aanvangstijden naar school, en worden vervolgens over vier verschillende ingangen naar binnen geleid. Ook de pauzes worden alleen met de eigen klas gehouden, om zo min mogelijk contactmomenten met anderen te hebben. Lidwien: “We doen er alles aan dat leerlingen uit andere groepen elkaar in school niet tegen kunnen komen. We hebben hard gewerkt om alles voor elkaar te krijgen, maar nu alles geregeld is, hebben we vertrouwen in een goed verloop.”

De Krommen Hoek

Na de afgelopen periode dat alle leerlingen online onderwijs thuis hebben gevolgd, verlangen de meeste kinderen van De Krommen Hoek ernaar om hun vriendjes en juf weer op school te zien. “Voor de kinderen zijn we dus erg blij dat ze weer naar school mogen”, aldus Sandra Buys, directrice van basisschool De Krommen Hoek.

Voor de leerlingen is het het beste om naar school te gaan, maar door de lockdown was dat niet mogelijk. “Gezien de situatie van de afgelopen weken ben ik erg trots op alle leerlingen, hun ouders en ons team omdat iedereen heel hard heeft gewerkt. Ook op de noodopvang op school was het druk, maar dat verliep gelukkig ook goed”, aldus Sandra.

Door het thuisonderwijs tijdens de eerste lockdown en de evaluatie daarvan, kon het team van Sandra snel schakelen toen ze voor de tweede keer thuisonderwijs moesten aanbieden. “Het vele schakelen is voor iedereen vermoeiend geweest, maar ik voelde ook veel flexibiliteit binnen mijn team en daar ben ik enorm trots op. We krijgen vaak heel laat informatievoorziening van bovenaf en dan moet je toch maar weer klaarstaan, en maandag 8 februari stonden we met zijn allen klaar om de leerlingen te ontvangen op school”, aldus de directrice.

Nu de leerlingen weer op school zijn, worden de richtlijnen en tijdelijke maatregelen die het kabinet heeft opgelegd zo goed mogelijk opgevolgd. Sandra: “Doordat de leerkrachten nog niet gevaccineerd zijn, letten wij goed op en zorgen voor goede bescherming.” Het team houdt nauwlettend de ontwikkelingen van het coronavirus in de gaten en als blijkt dat een groep in quarantaine moet, dan kunnen zij direct overschakelen op onderwijs op afstand.

Sandra hoopt dat onderwijs op afstand niet meer nodig is, want ze weet hoe zwaar het de afgelopen weken in veel thuissituaties is geweest om werk en school te combineren. “Maar als het moet, dan kunnen we meteen overschakelen”, sluit Sandra af.

De Bloktempel

“Wat fijn om de kinderen weer te zien!”, was de eerste reactie van Kelly Hulshoff-Bensen, directeur basisschool De Bloktempel, en haar team. “Maar er waren ook zorgen: wat wordt er van ons verwacht, hoe gaan wij het aanpakken, en er zijn ook zorgen dat de leerkrachten nog niet gevaccineerd zijn. Als de leerkrachten waren gevaccineerd, zou dat fijner zijn in verband met de verspreiding van het virus en met name de Britse variant”, aldus Kelly.

De berichtgeving of het goed is dat de kinderen weer naar school mogen, is wisselend en dat geeft volgens de directeur een onzeker gevoel. “We hebben onze voorbereiding in kannen en kruiken en we zijn ervan overtuigd dat het op onze school goedkomt”, voegt ze er meteen aan toe.

De afgelopen week is bekend geworden wat de voorwaarden zijn om de school veilig open te kunnen laten gaan. De directeur: “We doen alles wat er van ons verwacht wordt. De voorwaarden zijn bedoeld om een verdere verspreiding te voorkomen en daar werken wij uiteraard graag aan mee.” Mocht blijken dat een klas in quarantaine moet omdat een leerling positief getest is, waardoor de hele klas niet op school kan zijn, dan is het team er klaar voor om opnieuw thuisonderwijs aan te bieden. “Inmiddels zijn we gelukkig bedreven in het aanbieden van onderwijs op afstand en we weten hoe we iedereen kunnen bereiken.”

De directeur van De Bloktempel is supertrots op haar team, op alle kinderen en hun ouders: “Ze hebben met zijn allen een topprestatie geleverd de afgelopen weken tijdens de online lesweken. We hadden honderd procent bereik en ons onderwijs liep online nagenoeg volledig door”, vertelt ze trots.

De Regenboogschool

Judith van der Kerk-Olofsen, directeur obs De Regenboog, was verheugd dat de basisscholen weer opengingen, maar ze vindt het tegelijk ook wel een uitdaging om ervoor te zorgen dat teamleden en kinderen veilig en verantwoord, en vooral ook uitvoerbaar, naar school kunnen gaan. “De afgelopen weken hebben we gemerkt dat kinderen weer graag naar school wilden komen, vooral omdat ze de sociale interactie misten, maar ook dat het volgen van online-onderwijs steeds lastiger werd voor de kinderen”, begint Judith te vertellen.

Judith houdt een slag om de arm wat betreft het onlineonderwijs: “De leerkrachten zijn nog niet gevaccineerd en nu de leerlingen weer in de klas zitten, is er een groter risico om besmet te raken. Mocht blijken dat een groep in quarantaine moet, dan kan er snel geschakeld worden en wordt er weer thuis onderwijs gegeven.” De schoolleider pleit er voor om het onderwijzend personeel versneld te laten vaccineren; dit zal wellicht ook zorgen bij eventuele besmetting kunnen wegnemen bij ouders maar zeker ook bij de leerkrachten.

Nu de focus weer ligt op het lesgeven op school, staat Judith toch even stil bij de afgelopen weken: “Wij zijn enorm trots op onze kinderen en hun ouders en wij hebben bewondering voor de wijze waarop de ouders, vaak naast hun eigen werk, hun kind(eren) hebben begeleid bij het thuisonderwijs.” Behalve haar trots voor de kinderen en ouders, spreekt de schoolleider ook haar trots uit over haar team. Er wordt voortdurend een beroep gedaan op hun flexibiliteit en creativiteit. “Ik heb gemerkt dat zij snel schakelden en er iedere dag voor de volle 100% tegenaan gingen. Ze hebben onder andere instructiefilmpjes gemaakt, online instructies verzorgd, contactmomenten met kinderen ingepland, werk bekeken en klaargezet in de online-omgeving en online overleg gevoerd. Verder hebben ze de noodopvang verzorgd en daarnaast een ‘Regenboogjournaal’ gemaakt, een bootcamp georganiseerd en een online-bingo voor de leerlingen in elkaar gezet”, aldus de directeur.

De leerkrachten hebben de afgelopen weken dagelijks via het beeldscherm contact gehad met hun leerlingen en op maandag 8 februari konden ze hen eindelijk weer op school ontvangen. Iedere groep moest zich op een vooraf afgesproken plek bij de school verzamelen, waarna de leerkracht hen mee naar binnen nam. “Eindelijk konden ze weer lesgeven in een volle klas met hun eigen leerlingen. En we zagen maandag stralende gezichten. De kinderen en leerkrachten waren erg blij om elkaar weer te zien”, aldus Judith.

Van basisscholen De Sonnewijzer, De Ruimte en De Stokland is helaas geen reactie ontvangen. Op laatstgenoemde school zijn de leerlingen op maandag 8 februari niet op school gestart, maar kregen nog thuis onderwijs in verband met het winterse weer.