Marcel Bakker, schuldhulpverlener van Lumens in Son en Breugel
Marcel Bakker, schuldhulpverlener van Lumens in Son en Breugel Foto: ©Tom van Limpt

Preventieve aanpak schulden voorkomt erger

Algemeen gemeente

In ‘gewone tijden’ heeft gemiddeld 1 op 3 huishoudens betalingsachterstanden. Dat is niet altijd een probleem, maar kan het wel worden wanneer een huishouden structureel betalingsachterstanden houdt. Om structurele betalingsachterstanden te voorkomen is per 1 januari 2021 de wetswijzing op de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) van kracht. Met deze wijziging is vroegsignalering van schulden een wettelijk taak voor gemeenten geworden. De gemeente Son en Breugel werkt hierbij samen met de organisatie Lumens. 

Gemeenten zijn aan zet om betalingsachterstand in een vroeg stadium te signaleren en verplicht om daarover afspraken te maken en met schuldeisers van vaste lasten, zoals zorgverzekeraars, energieleveranciers, waterbedrijven en woningcorporaties. Ook moeten zij alle signalen van betalingsachterstanden die zij ontvangen opvolgen. Door corona zijn veel mensen financieel in de problemen geraakt. De gemeente Son en Breugel zet zich samen met Lumens in op extra aandacht voor dit onderwerp.

Inwoners benaderen 
Schuldhulpverleners en budgetcoaches werken samen om inwoners te helpen bij het voorkomen van grotere schulden. Dit doen zij door contact op te nemen met bewoners van wie bekend is dat zij één of meer betalingsachterstanden hebben. Deze inwoners ontvangen in eerste instantie een brief waarin hen hulp wordt aangeboden voor het oplossen van hun geldzorgen. Wanneer er sprake is van meerdere achterstanden, gaat een medewerker van Lumens bij de inwoner langs voor een huisbezoek. Het doel van deze bezoeken is altijd om samen te zoeken naar een oplossing en erger te voorkomen. Marcel Bakker, schuldhulpverlener bij Lumens, vertelt: “Geldproblemen kunnen ons allemaal overkomen. Maar vaak schamen mensen zich hiervoor. De geldzorgen schuilen dan spreekwoordelijk achter de voordeur. Wij zijn er om hulp te bieden. Bijvoorbeeld door samen de post te openen, wanneer dit lastig is. Maar ook bij het invullen van formulieren of bij contact met schuldeisers.”

Zelf hulp vragen 
Inwoners kunnen ook zelf actie ondernemen door contact op te nemen met Lumens. De organisatie doet hiervoor een dringende oproep aan iedereen die financieel in de knel dreigt te raken of geraakt is. Hoe eerder een budgetcoach en een schuldhulpverlener mee kunnen denken over een oplossing, hoe beter zij samen met inwoners de geldzorgen kunnen beperken. Geldzorgen zijn niet alleen een praktisch probleem, ze zorgen vaak voor spanningen in een gezin. Mensen liggen er wakker van. Die spanningen kunnen leiden tot gezondheidsklachten en andere problemen. Ook daarom is het belangrijk er op tijd bij te zijn. Naast individuele ondersteuning kunnen inwoners bij Lumens ook terecht voor cursussen over budgetteren en financiën, zodat zij leren om achterstanden vóór te blijven.

Doorbreken van het taboe 
Er rust een taboe op het hebben van schulden. Eigenlijk gek als je bedenkt hoeveel mensen te maken hebben met betalingsachterstanden en geldzorgen. Om deze problemen te tackelen is het juist zaak financiële zorgen te bespreken. Nog beter is het natuurlijk om problemen te voorkomen. De Rijksoverheid zet hierop in met het structureel stimuleren van financiële vaardigheden van kinderen en jongeren, zowel op school als thuis.

Zorgen over geldzaken?
Inwoners van Son en Breugel die zich zorgen maken om hun geldzaken, kunnen contact opnemen met Lumens shvnoord@lumenswerkt.nl of 040-2193300. De hulp is gratis en vrijblijvend.